Pressemelding
Dårskap eller manglende kunnskap?
I flere innlegg i forskjellige medier har Sigurd Rafaelsen fra Arbeiderpartiet kritisert opposisjonen på Stortinget for å ha egne prioriteringer innenfor samferdsel, og at det da vil spøke for viktige samferdselsprosjekter i Finnmark. En svartmaling en ikke har sett sidestykke til siden Arbeiderpartiet satt i opposisjon.
Jeg er litt usikker på om bekymringene Rafaelsen har synliggjort kommer på grunn av dårskap eller manglende kunnskap. Det må være skuffende for Rafaelsen at vi i dag har en regjering og regjeringsparti som til stadighet, og i sak etter sak, ikke evner å finne samarbeidspartier på Stortinget for å få flertallsvedtak bak sine helhetlige planer. Kritikken må nok i større grad rettes mot regjering og Rafaelsens eget parti på Stortinget som ikke er villig til å finne løsninger på Stortinget.
Rafaelsen har åpenbart misforstått når han synes å mene at Nasjonal transportplan er for et statsbudsjett å regne, og at opposisjonen ikke har en felles løsning for finansiering. Nasjonal Transportplan er en plan over prioriterte samferdselsprosjekter de neste 12 årene. De enkelte prosjekt med finansieringsplan må vedtas særskilt av Stortinget. Det er heller ikke riktig at regjeringens planforslag er finansiert, slik Rafaelsen fremstiller det. I Norge er det årlige statsbudsjett som gjelder, og årlige prioriteringer.
Det som imidlertid er riktig er at regjering reduserer ambisjonene for veiutbygging betydelig i sitt planforslag, i en tid der behovene for veiinvestering er store i hele landet. AP-SP regjeringen påstår at de heller vil prioritere vedlikehold, men sannheten er at hverken vedlikeholdsetterslepet på riksvei eller jernbane vil bli redusert de neste 12 årene med regjeringens forslag. Dårlig vedlikehold og stort etterslep er en av de største trafikksikkerhetsutfordringene vi har.
I Frps alternative transportplan legger vi opp til å halvere vedlikeholdsetterslepet på både riksvei og jernbane samt har en egen fylkesveipakke på 12 mrd. kr til vedlikehold og utbedringer for å bedre veisikkerheten over hele landet.
Det hevdes av Rafaelsen at det ikke er realistisk å øke rammen på Nasjonal Transportplan høyere enn det Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gjort. Det er jo litt spesielt av Rafaelsen å hevde at det vil føre til store negative konsekvenser for samferdsel i Finnmark dersom den økonomiske rammen for Nasjonal Transportplan økes fra regjeringens forslag på 1308 milliarder til 1368 milliarder over en 12 års periode. Det tror jeg må tillegges manglende kunnskap.
I komitebehandlingen av Nasjonal Transportplan har Fremskrittspartiet lagt inn merknader og støtte til alle de viktige samferdselsprosjektene i Finnmark som regjeringen har i sitt planforslag, i tillegg vil Fremskrittspartiet øke andelen til samferdsel i Finnmark.
Fremskrittspartiet har gitt full støtte til
- E45 Kløfta, med tilhørende tunnel som vi har ønsket å fremskynde tidligere, men uten støtte fra særskilt Arbeiderpartiet
- RV 94 Kvalsund bru-Hammerfest, med oppstart første periode Saragammen-Rypefjord.
- E6 Høybukta Vest – Hesseng inkludert Strømmen bru
Et prosjekt FrP løftet frem og fikk bevilget midler til utredninger slik at prosjektet nå er tilnærmet gryteklart.
- RV 92 Karasjok- Gievdneguoika
Disse prosjektene har klare flertallsmerknader i innstillingen, slik at det gir tydelige styringssignal til Regjeringen om prioritering. Her har i stor grad regjeringspartiene på Stortinget valgt å gå inn i Fremskrittspartiets opprinnelige særmerknader, og det er vi glade for.
Fremskrittspartiet har også lagt inn merknader om å gi tydelig bestilling på å fremskynde prosjektet E45 Eiby som vil bidra til en trafikksikker løsning som gir bedre framkommelighet på E45 gjennom eller forbi Eiby. Det vil kunne gi innsparinger for begge prosjektene ved å utnytte tunnelmasser fra E45 Kløfta på en trafikksikker løsning på E45 gjennom eller forbi Eiby. Slik det ligger an med Regjeringens prioriteringer i Statsbudsjettet, så vil ikke oppstart på E45 Kløfta skje før tidligst i 2026.
Dersom Regjeringspartiene velger å støtte våre merknader på E45 Eiby, så vil det være en klar bestilling til Statens Vegvesen om å fremskynde dette prosjektet for å dra nytte av overskuddsmassene fra Kløfta.
Jeg kan forstå at Rafaelsen og Arbeiderpartiet ikke støtter en ytterligere satsning på samferdsel i Finnmark slik Fremskrittspartiet ønsker. Men spar meg for svartmalingen for å dekke over Arbeiderpartiet og Senterpartiets dårlige politiske håndverk i behandlingen av Nasjonal Transportplan, som tydeligvis ble en for stor oppgave for disse partiene.