Pressemelding
Grønt Punkt Norge -
16.12.2015
De betaler for gjenvinningsgildet i Finnmark
Oslo: Altabedriftene Fagtrykk Idé og Kontor og Grafisk er to av de 39 bedriftene i Finnmark som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Bak disse skjuler det seg en del gratispassasjerer.
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Finnmark og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
Tar med emballasjen tilbake
– Vi sparer miljøet ved å bidra til resirkulering av papp og plast. Videre sparer vi som bedrift penger på å resirkulere fremfor å legge avfallet i kontainer for deponering, sier Viggo Finstad Nilsen, seniorrådgiver i Kontor og Grafisk.
Alta-bedriften, som tilbyr løsninger til profesjonelle kontormiljøer, har vært Grønt Punkt-medlem siden 2013. Finstad Nilsen forteller at de som lokal leverandør tar med seg all emballasje etter å ha levert og montert hos kunden.
– På den måten kan vi gjenvinne det meste av papp- og plastemballasjen vi bruker. Vi sorterer også ut trevirke, metall lysrør og batterier, som vi leverer på lokalt mottak. I tillegg gir vi bort engangspaller, som vi har mange av, til en pensjonist som gjenvinner dette til oppvarming, sier Finstad Nilsen.
–Bra for miljø og økonomi
Fagtrykk Idé har vært medlem av Grønt Punkt siden august i år, og er dessuten kontrollmedlem.
– Vi har alltid vært opptatt av miljøet, og var Nord-Norges første trykkeri som ble svanemerket. Energisparing, avfallshåndtering og lignende gir gevinster både for miljøet og økonomien, sier Paul Håkon Nilsen, som har ansvar for salg og økonomi i Fagtrykk Idé.
Nilsen forteller at trykkeriet disponerer en elbil som de prøver å bruke mest mulig til leveranser i nærområdet.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Kontor og Grafisk, Fagtrykk Idé og de andre 37 bedriftene i Finnmark for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
• Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
• Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
• Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Finnmark og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
Tar med emballasjen tilbake
– Vi sparer miljøet ved å bidra til resirkulering av papp og plast. Videre sparer vi som bedrift penger på å resirkulere fremfor å legge avfallet i kontainer for deponering, sier Viggo Finstad Nilsen, seniorrådgiver i Kontor og Grafisk.
Alta-bedriften, som tilbyr løsninger til profesjonelle kontormiljøer, har vært Grønt Punkt-medlem siden 2013. Finstad Nilsen forteller at de som lokal leverandør tar med seg all emballasje etter å ha levert og montert hos kunden.
– På den måten kan vi gjenvinne det meste av papp- og plastemballasjen vi bruker. Vi sorterer også ut trevirke, metall lysrør og batterier, som vi leverer på lokalt mottak. I tillegg gir vi bort engangspaller, som vi har mange av, til en pensjonist som gjenvinner dette til oppvarming, sier Finstad Nilsen.
–Bra for miljø og økonomi
Fagtrykk Idé har vært medlem av Grønt Punkt siden august i år, og er dessuten kontrollmedlem.
– Vi har alltid vært opptatt av miljøet, og var Nord-Norges første trykkeri som ble svanemerket. Energisparing, avfallshåndtering og lignende gir gevinster både for miljøet og økonomien, sier Paul Håkon Nilsen, som har ansvar for salg og økonomi i Fagtrykk Idé.
Nilsen forteller at trykkeriet disponerer en elbil som de prøver å bruke mest mulig til leveranser i nærområdet.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Kontor og Grafisk, Fagtrykk Idé og de andre 37 bedriftene i Finnmark for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
• Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
• Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
• Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.