Pressemelding
Bernt-Aksel Jensen Leder Vadsø Havn KF -
15.05.2009
Den russiske tråleren ”Nemanskiy”
Bakgrunnen for denne saken skulle være vel kjent. Tråleren ble oppbrakt av Kystvakta januar 2008. Siden da har den ligget i Vadsø havn.
Etter kort tid ble båten forlatt av mannskap. Det har vært vanskelig å få fatt i ansvarlige eiere. Båten er inne i et konglomerat av eierskap på kryss og tvers over landegrenser. Det meste virker spekulativt og forsøk på å skjule identitet av så vel eiere av båten som eierne av den fiskekvota båten har vært i besittelse av.
I tillegg til dette har Fiskeridirektoratet – gjennom et internasjonalt system – svartelistet båten slik at den ikke kan motta hjelp til å bli istandsatt.
For oss som er i havnestyret føler vi oss nærmest hjelpeløs overfor de myndigheter som har brakt båten til Vadsø havn – nemlig Kystvakta = staten.
Vadsø havn har pådratt seg kostnader gjennom det arbeid som er utført for å bli kvitt båten. Alt fra kostnader med møter, havnesjefens arbeid, tilsyn med skipet og ubetalte havneavgifter.
Havnestyret er ikke villig til å ta Statens kostnader all den tid det er statens som har arrestert skipet og ført det inn i Vadsø havn.
Dette er bakgrunnen for vedtaket:
Vedtak:
Kostnader vedrørende ”Nemanskiy”
Vadsø Havn konstaterer at til tross for over lengre tids arbeid med å få fjernet den russiske tråleren ”Nemanskiy” ligger fortsatt tråleren ved kai.
Den ble oppbrakt av Kystvakta 6. januar 2008 som følge av ulovlige handlinger innenfor Norsk økonomisk sone.
Tråleren er forlatt av mannskap og rederi. Slik den ligger ved kai framstår den som en forurensende kilde både estetisk og miljømessig. Som følge av at tråleren er svartelistet av internasjonale organisasjoner kan den heller ikke motta hjelp til å bli satt i sjødiktig stand for å forlate havna.
Vadsø havn har gjennom denne tid pådratt seg kostnader som vi per i dag ikke ser blir dekket gjennom de tiltak som er iverksatt for å bli kvitt båten.
Slik Vadsø Havn KF ser saken finner vi det riktig å be nødvendige nasjonale myndigheter om dekning av de kostnader som er pådratt som følge av Statens handlinger ved oppbringelse av skipet og arrest i Vadsø havn.
Inntil fartøyet er fjernet - og som følge av fjerningen – vil trolig Vadsø Havn eksponeres for en økonomisk risiko det ikke på noen måte er tatt høyde for i våre budsjetter. Følgelig er det heller ikke midler til å dekke slike kostnader.
Vi vil derfor kreve at aktuelle myndigheter (Fiskeridepartement eventuelt andre) dekker kostnadene til Vadsø havn.
Etter kort tid ble båten forlatt av mannskap. Det har vært vanskelig å få fatt i ansvarlige eiere. Båten er inne i et konglomerat av eierskap på kryss og tvers over landegrenser. Det meste virker spekulativt og forsøk på å skjule identitet av så vel eiere av båten som eierne av den fiskekvota båten har vært i besittelse av.
I tillegg til dette har Fiskeridirektoratet – gjennom et internasjonalt system – svartelistet båten slik at den ikke kan motta hjelp til å bli istandsatt.
For oss som er i havnestyret føler vi oss nærmest hjelpeløs overfor de myndigheter som har brakt båten til Vadsø havn – nemlig Kystvakta = staten.
Vadsø havn har pådratt seg kostnader gjennom det arbeid som er utført for å bli kvitt båten. Alt fra kostnader med møter, havnesjefens arbeid, tilsyn med skipet og ubetalte havneavgifter.
Havnestyret er ikke villig til å ta Statens kostnader all den tid det er statens som har arrestert skipet og ført det inn i Vadsø havn.
Dette er bakgrunnen for vedtaket:
Vedtak:
Kostnader vedrørende ”Nemanskiy”
Vadsø Havn konstaterer at til tross for over lengre tids arbeid med å få fjernet den russiske tråleren ”Nemanskiy” ligger fortsatt tråleren ved kai.
Den ble oppbrakt av Kystvakta 6. januar 2008 som følge av ulovlige handlinger innenfor Norsk økonomisk sone.
Tråleren er forlatt av mannskap og rederi. Slik den ligger ved kai framstår den som en forurensende kilde både estetisk og miljømessig. Som følge av at tråleren er svartelistet av internasjonale organisasjoner kan den heller ikke motta hjelp til å bli satt i sjødiktig stand for å forlate havna.
Vadsø havn har gjennom denne tid pådratt seg kostnader som vi per i dag ikke ser blir dekket gjennom de tiltak som er iverksatt for å bli kvitt båten.
Slik Vadsø Havn KF ser saken finner vi det riktig å be nødvendige nasjonale myndigheter om dekning av de kostnader som er pådratt som følge av Statens handlinger ved oppbringelse av skipet og arrest i Vadsø havn.
Inntil fartøyet er fjernet - og som følge av fjerningen – vil trolig Vadsø Havn eksponeres for en økonomisk risiko det ikke på noen måte er tatt høyde for i våre budsjetter. Følgelig er det heller ikke midler til å dekke slike kostnader.
Vi vil derfor kreve at aktuelle myndigheter (Fiskeridepartement eventuelt andre) dekker kostnadene til Vadsø havn.