Pressemelding
Bjørn Olav Hammerstad Rådgiver i Familie & Medier – Kristent Medieforum -
08.10.2008
Det hemmelige landet
Mediene har en tendens til å romantisere vårt forhold til vin og øl. Grunnen til det er at mediefolk stort sett liker å nyte alkohol. Derfor kan vi ofte lese spalter om ulike typer vin, reportasjer om vårens første øl, eller sommerens beste øl, eller om en kjendis som har gjort noe morsomt i beruset tilstand.
NRK sin tv-aksjon vil i år bruke en hel søndag på alkoholens mindre morsomme sider. I år er det Blå Kors som står for saken, og tittelen på kampanjen har fått navnet ”det hemmelige landet”. Det hemmelige landet er den delen av Norge som mediene sjelden viser fra, som folk sjelden prater om, men som 120 000 barn opplever til daglig.
Årets tv-aksjon handler om gutten som ikke kan sitte stille i klasserommet fordi han er urolig for hva som venter ham hjemme. Om jenten som må ta hånd om sin lillesøster fordi foreldrene er fraværende og beruset. Hun er flink til alt, uten det å være barn, heter det i reklamen som sendes på tv denne uken.
I en tid der kommersialisering og overfladiskhet preger mange medier, fortsetter NRK å sende sin årlige tv-aksjon. Det skal de ha ros for. Så vil det vise seg om nordmenn midt i en global finanskrise likevel vil legge hundrelapper i bøssene til de rundt 100 000 bøssebærerne neste søndag. Det får vi håpe på. Og kanskje vi også kan håpe at mediene i fremtiden våger å vise oss mer av det hemmelige landet.
NRK sin tv-aksjon vil i år bruke en hel søndag på alkoholens mindre morsomme sider. I år er det Blå Kors som står for saken, og tittelen på kampanjen har fått navnet ”det hemmelige landet”. Det hemmelige landet er den delen av Norge som mediene sjelden viser fra, som folk sjelden prater om, men som 120 000 barn opplever til daglig.
Årets tv-aksjon handler om gutten som ikke kan sitte stille i klasserommet fordi han er urolig for hva som venter ham hjemme. Om jenten som må ta hånd om sin lillesøster fordi foreldrene er fraværende og beruset. Hun er flink til alt, uten det å være barn, heter det i reklamen som sendes på tv denne uken.
I en tid der kommersialisering og overfladiskhet preger mange medier, fortsetter NRK å sende sin årlige tv-aksjon. Det skal de ha ros for. Så vil det vise seg om nordmenn midt i en global finanskrise likevel vil legge hundrelapper i bøssene til de rundt 100 000 bøssebærerne neste søndag. Det får vi håpe på. Og kanskje vi også kan håpe at mediene i fremtiden våger å vise oss mer av det hemmelige landet.