Pressemelding

Roger Hansen og Arne Pedersen - 24.06.2013

Det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere å gjeninnføre leveringsplikten

Det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere å gjeninnføre leveringsplikten for trålerne. Tiden arbeider i mot. Det har lenge vært kjent at Havfiske ASA, eller Aker Seafood som selskapet hette tidligere, har kjøpt tre nye fabrikktrålere. Den første er allerede klar for fiske. Fartøyet har en produksjonskapasitet på 80 tonn innfryst ferdigvare pr døgn. I tillegg er fiskebåten utstyrt med fiskemelfabrikk. Dette er en svært effektiv og stor produksjonsbedrift. Det kommer altså tre slike inn i fiske på norske kvoter.
Det er ikke blitt tildelt nye trålkonsesjoner til de nye fabrikkskipene. Skipene skal fiske på allerede tildelte kvoter som selskapet disponerer. Det er knyttet leveringsplikt til kvotene, blant annet til Finnmark. I seg selv er det ikke unormalt at man skifter ut gamle fartøy med nye. Denne gangen er det ikke bare en vanlig utskifting, det er en oppbygging av ny og mye større produksjonskapasitet. En kapasitet som kommer i konkurranse med morselskapet til Havfiske sine egne industrianlegg på land.
Vi har fått en situasjon der trålkvoter, som tidligere var integrert i og forbeholdt industrianlegg på land, erblitt grunnlaget for ombordproduksjonen til tre nye supertrålere. Kvotene er faktisk og praktisk fjernet fra landanleggene, der de egentlig hører hjemme.
Denne situasjonen kan ikke ha oppstått uten tillatelse fra fiskerimyndighetene. Når alle tre fabrikktrålerne til Havfiske er i aktivitet blir det helt umulig å flytte råstoffet fra produksjonen om bord tilbake til landanleggene.
Vi har mistet troen på at fiskeristatsråden vil kunne gjennomføre det hun hevder, at bare krisen i Europa opphører så vil leveringsplikten bli innført. Helga og Inga-Lill må innse at argumentasjonen de bruker, for å støtte sin statsråd,langt fra er overbevisende. En trålfanget fisk er like ønsket, eller uønsket i et marked, enten den kommer fra en leveringspliktig konsesjon eller fra en sjark. Leveringsbetingelseri førstehåndsomsetningen gjør neppe noe fra eller til. Den vanlige måten å agere på, når markedet stritter i mot, er å stoppe opp leveransen inntil markedet igjen vil ha fisken.
”Gadus Poseidon», det første nye fabrikkskipet til Havfiske ASA, er døpt i Ålesund og skal registreres i Båtsfjord med fiskerimerke F-4-BD. Dersom statsråden – uansett hvem det blir etter valget – skulle finne på å tvinge fangstene til ”Gadus Poseidon» til et landanlegg i Finnmark så vil det bli meget komplisert. Det hele blir vanskeligere og vanskeligere etter hvert som tiden går. De enorme investeringene, som allerede er gjennomført for mer fabrikkdrift om bord, tilsier at leveringsplikten neppe blirgjeninnført. Ikke rart at håpet til kystfolket svinner mer og mer.
Roger Hansen Arne Pedersen
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS