Pressemelding

Tryg - 11.07.2014

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen

Du er ute på reise, og mobiltelefonen går i bakken og knuses. Du mister flyet fordi du beregnet for kort overgangstid på flyplassen.
Du glemmer igjen kameraet ditt på restauranten. Trodde du dette ble dekket av reiseforsikringen din? Det blir det nok ikke.

- Mange tror at reiseforsikringen er en universalforsikring som dekker alt som kan inntreffe på reise, men slik er det ikke, sier kommunikasjonssjef i Tryg, Ole Irgens.

Juli er den måneden da norske forsikringsselskap har flest henvendelser om reiseskade, og hos Tryg er alle saksbehandlere opptatt med å besvare henvendelser fra kunder på reise i inn- og utland. - De to første ukene i juli er de aller travleste for oss, sier Irgens.

Hvert år er det mange som blir skuffet når de ringer inn og får vite at skaden eller uhellet de har hatt, ikke blir dekket av reiseforsikringen. - I utgangspunktet skal reiseforsikringen dekke plutselige og uforutsette hendelser og sykdom under reisen. Er du uforsiktig eller uheldig, vil dette som regel ikke bli dekket, sier Irgens. Han har satt opp en liste over de vanligste sakene som ikke dekkes av reiseforsikringen.

* Gjenstander mistet i bakken eller sjøen
- dette er verken tyveri eller skadeverk etter vilkårene. Hvis gjenstander blir stjålet, eller noen andre med onde hensikter med vilje ødelegger gjenstandene dine, kan det dekkes.

* Tap av verdigjenstander synlig i bil
- forsikringen kan dekke dette, men med avkortning, det vil si at du ikke får full utbetaling. Det er fordi det er brudd på sikkerhetsforskrift.

* Gjenglemt reisegods på restaurant/offentlig sted
- fordi dette regnes som hittegods. Hittegods kan ikke stjeles. Man må ha eiendelene i sin besittelse for at tap kan regnes som tyveri..

* Avbestilling som følge av graviditet
- men forsikringen vil dekke avbestilling på grunn av sykdom (graviditet i seg selv er ingen sykdom).

* Tapt arbeidsfortjeneste
- forsikringen vil dekke direkte utgifter til behandling av sykdommen, men ikke indirekte følger av sykdommen.

* Flyforsinkelse som følge av streik
- men forsikringen vil dekke forsinkelser grunnet teknisk feil eller værforhold.

* Tapt fly som følge av kort overgangstid
- men om du bestiller gjennomgående billetter, er det flyselskapets ansvar å få deg videre til endelig destinasjon.

* Hjemtransport etter mindre alvorlig ulykke eller sykdom
- men forsikringen dekker hjemtransport ved alvorlig sykdom. Kontakt alltid forsikringsselskapet ditt for å få godkjenning for dekning.

* Verdigjenstander stjålet fra ekspedert bagasje i fly
- forsikringen kan dekke dette, men med avkortning. Det vil si at du ikke får full utbetaling. Det er fordi det er brudd på sikkerhetsforskriftene. Verdisaker skal tas med i håndbagasjen. Dette gjelder også skjøre gjenstander, som f.eks.
briller

* Reisegods forsvunnet – uvisst hvordan- men tyveri er ikke sannsynlig
- men tyveri dekkes. Hvis gjenstand har falt ut av seg selv, eller er gjenglemt, er ikke dette tyveri.

* Kompensasjon for tapt ferie når du har vært syk, men ikke sengeliggende
- men holder du sengen etter ”legens anbefaling”, som vilkårene krever, da gjelder forsikringen. Hvis du blir rammet av sykdom/skade som gjøre at du blir sengeliggende må du få med attest fra lege på stedet som bekrefter antall dager du måtte holde sengen.
(Akkurat dette vilkårspunktet er en stor kilde til frustrasjon både for kunder og skadebehandler. Med en legeattest er saken mye enklere for begge parter)

* Skader som meldes etter mer enn ett år
- du må si fra til forsikringsselskapet senest ett år etter at skaden inntraff

Husk også at alle tyverier skal politianmeldes. Du bør anmelde saken på stedet der tyveriet skjer.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS