Skift er et næringslivsdrevet klimainitiativ som samler de mest klimaambisiøse norske selskapene i norsk næringsliv for å peke på mulighetene som ligger i nullutslippssamfunnet og virkemidlene som trengs for å komme dit.
Da HAV Group, SINTEF og Havila Kystruten lanserte forskningsprosjektet LNGameChanger om bord på Havila Capella i Ålesund onsdag var Skifts administrerende direktør Bjørn Kjærand Haugland til stede.
- LNGameChanger er et godt eksempel på hvordan samarbeid og innovasjon kan drive frem løsninger som både kutter utslipp og bygger eksisterende infrastruktur. Dette er klimalederskap i praksis, sier Haugland etter lanseringen.
- De fleste eksisterende skip i verden går i dag på tungolje og diesel, men vi ser en økning i antall skip som går på LNG.
Haugland peker på at LNG (flytende naturgass) lenge har vært sett på som en overgangsløsning for å redusere utslippene fra skipsfarten. Dette kan nå endre seg.
- Dette prosjektet gir oss muligheten til å seile tilnærmet utslippsfritt med LNG-skip, er jeg sikker på antallet LNG-skip i verdensflåten bare vil vokse. Det er allerede mange LNG-skip i bestilling, men det tallet vil øke med LNGameChanger, sier han.
- Får vi til dette har vi på mange måter løst en stor del av nullutslippsutfordringene for skipsfarten, og tatt kvantesteg. Da blir LNG med CO2-fangst en løsning som er tilnærmet utslippsfri, så dette er et prosjekt vi i Skift virkelig heier på.
Et eksempel på handling
LNGameChanger er et norsk prosjekt med aktører fra forskningsmiljøet og den norske maritime klyngen.
- Generelt er vi flinkere til å snakke enn å gjøre, men dette prosjektet er et klart eksempel på at man gjør og at man samarbeider om det. Aktørene i prosjektet er komplementære og viser hvordan samarbeid skaper resultater, sier Haugland.
- Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det er inspirerende å se at HAV Group, SINTEF, Molgas Energy og Havila Kystruten går sammen med et eksempel på handling.
Ord til handling mener Haugland også beskriver det norskeide rederiet fra Fosnavåg, Havila Kystruten.
- Det Havila Kystruten allerede har vist med sine skip er at handling fungerer, og at handling er veien å gå. At rederiet nå også tilrettelegger skipene som en testplattform for ny teknologi bør være til inspirasjon for andre, sier han.
- Trekker man de lange linjene i det maritime i Norge, så har norske kunnskapsmiljøer vært drivende for teknologi og konseptutvikling i mange tiår. Nå kan vi bruke kraften som ligger i den norske maritime kompetansen og utvikle de løsningene som skipsfart trenger for å bli utslippsfrie.
- Vil være vinn-vinn
Hos Havila Kystruten var det liten tvil om at man ønsket å være med i LNGameChanger-prosjektet da det ble lansert fra samarbeidspartner HAV Group.
- At vi skal nå lav- og nullutslipp er en klar ambisjon for Havila Kystruten. Det er noe vi tror sterkt på, og det stammer fra vår grunnlegger Per Sævik som er brennende opptatt vår plikt til å ta vare på naturen vi seiler i for kommende generasjoner, sier administrerende direktør Bent Martini.
- Vi har ingen tid å miste om vi skal nå klimamålene, og LNGameChanger var det helt åpenbart at vi skulle være en del av. Om vi kan fange karbon om bord på våre LNG-drevne skip og dermed bli nullutslipp med dagens drivstoff ville det vært en fantastisk mulighet for oss.
Martini peker på at infrastrukturen for LNG allerede er godt utbygd i Norge, og at det er et lett tilgjengelig drivstoff.
- Andre løsninger har også vært vurdert, og verken biogass eller hydrogen er muligheter vi legger bort på grunn av dette. Samtidig må vi se på alternativene. Basert på pris, energien som kreves for å utvikle alternative drivstoff som hydrogen og tilgjengelighet vil LNGameChanger være en banebrytende løsning for at vi skal lykkes med våre klimaambisjoner.
- I tillegg er det et norsk initiativ, som har et potensial til å skape økt verdi for norske aktører og norsk næringsliv, som igjen vil bidra til flere arbeidsplasser i den maritime klyngen. Det i seg selv er bærekraft i praksis. Om vi lykkes med LNGameChanger vil det være vinn-vinn i alle ledd av næringskjeden, avslutter Martini.
|