Pressemelding

Robert Gærnæ Fylkesordførerkandidat for Finnmark Høyre - 10.04.2007

Direkte til Finnmark – Gardermoen er en turistfelle

Det nytter lite å ha den vakre naturen med oss, om vi har både reiseavstander og reisekostnader mot oss. Men det kan vi gjøre noe med hvis vi vil.

En million flere turister til Norge innen 2010 – og halvparten av disse bør ta turen nordover! Ambisjonene er det iallfall ikke noe i veien med. Så langt har den store vårløsningen for reiselivet latt vente på seg både i sør og nord. Min påstand er at myndighetene ikke har vært tøffe og offensive nok i sine veivalg. Alle vet at en slik turiststrøm ikke kommer av seg selv.
I desember 2006 landet 500 charterfly fra europeiske storbyer i Nord-Finland. Ut av flyene stormet 250.000 eventyrlystne europeere på jakt etter julenissen og vinteropplevelser de ellers bare kan drømme om. I januar feiret russerne sin jul og fyller opp vintersportsstedene i Lappland. Det er dette vi må matche nordnorsk reiseliv mot. Jeg er nok ikke alene om å gruble på koden for det nordfinske reiselivssuksessen.

Den nordnorske naturen er den finske overlegen. Vi har flere og mer spektakulære fjell. Vi har fiskerike fjorder som fjellene stuper ned i, en kombinasjon Norge og Nord-Norge elskes for! Og vi har en kyst som viser seg enda vakrere i sommerhalvåret. Hva er det da det skorter på for å kunne hamle opp med finnene i konkurransen om turistene? Jeg tror finnene vet at vi er uslåelig på natur. Derfor har de satset maksimalt på å utvikle komplette vintersportssteder og attraksjoner som appellerer både til store og små. Men det aller viktigste er at finnene har innsett at reisen er en kritisk faktor, der tid er penger. Den finske hovedflyplassen i Helsingfors har måttet akseptere å bli overflydd av hundretusener av passasjerer som ønsker seg raskeste vei til Lappland.
To regjeringers nordområdestrategier har pekt på mulighetene innenfor reiselivet. Men vi kommer ikke nærmere målet om en halv million flere turister innen 2010, om det ikke snart tas radikale grep. Og da kommer vi etter min mening ikke utenom en diskusjon om flyplasstruktur og mer effektive rutemønstre mellom Nord-Norge og Europa. Ett konkret grep kan være å droppe eller utsette en tredje rullebane på Gardermoen til fordel for satsing på noen strategiske flyplasser i nord og direktefly fra Europa.

Min mening er at Norges hovedflyplass i dag virker som en gedigen turistfelle og at Finnmark er den som taper mest på et ruteopplegg der stort sett alle tvinges til mellomlanding på Gardermoen. Her forsinkes de reisende med 1-2 timer og får et betydelig påslag på billetten. Når Finland kan lokke turistene både med raskere og billigere flybilletter direkte til Lappland, har ikke vi noe valg. Vi må gjøre det samme med rutene og billettene til Nord-Norge og Finnmark!
Bare tenk på hva utenlandske turister som skal til Nordkapp utsettes for med mellomlandinger både i Oslo og Tromsø og en svindyr sisteetappe med Widerøe til Honningsvåg. Med et direktefly fra Europa til Lakselv vil Nordkapp være et par timers busstur gjennom en fantastisk natur, som vil gjøre denne reisen til en opplevelse i seg selv. Dette vil bety en reisemessig revolusjon både i tid og penger. Slikt kan det bli mange flere turister av – kanskje en halv million!
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS