Pressemelding

NAF - 21.06.2023

Disse bilene lader 200 kilometer rekkevidde i løpet av en tissepause

Tre av bilene i sommerens elbiltest, El Prix, ladet 200 kilometer rekkevidde på under 10 minutter. - Når ladingen går så raskt, rekker du knapt nok på do og hente deg en kaffe før du kan kjøre videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Grunnen til at NAF har beregnet lading for 200 kilometer er fordi det er en passe distanse før du bør ha en pause igjen. (Foto: NAF/Motor)

Elbilene får stadig bedre rekkevidde, men stort batteri er ikke det eneste som teller. Hvor raskt bilene lader er vel så viktig.

- Hvor raskt bilen lader er der slaget står nå, mener Sødal. - Kan bilen din lade raskt, blir rekkevidden mindre viktig. Da kan tiden det tar fra A til B være kortere for en bil med et mindre batteri som fylles fort, enn for bilene med lang rekkevidde, men som lader saktere, fortsetter han.

I sommerens store elbiltest var det flere biler som ladet raskt. Fra ladetestene har NAF beregnet hvor lang tid de må lade for å få 200 kilometer rekkevidde.

- Grunnen til at vi har beregnet lading for 200 kilometer er fordi det er en passe distanse før du bør ha en pause igjen, sier Nils Sødal.

De som ladet 200 kilometer rekkevidde raskest var:

  • Xpeng G9: 8,4 minutter
  • Tesla Model S: 8,5 minutter
  • Ioniq 6: 9,4 minutter

Hele 13 av de 32 testbilene ladet 200 kilometer rekkevidde på under et kvarter.

- Dette viser at flere bilprodusenter nå har skjønt at rask lading har betydning for forbrukerne. Det er godt nytt for elbilistene. Det betyr også at det i tiden fremover må bygges flere kraftige hurtigladere slik at du kommer deg raskere frem dit du skal, sier NAF-rådgiveren.

Så raskt ladet elbilene 200 kilometer rekkevidde

Bil 

Minutter for å lade 200 km 

Xpeng G9  

 8,4  

Tesla Model S 

 8,5  

Ioniq 6 

 9,4  

Tesla Model XPlaid 

 10,8  

Xpeng P7 

 11,0  

Polestar 2 (2024) 

 11,2  

Mercedes Benz EQS SUV 580 4MATIC 

12,0  

Tesla Model Y RWD 

 12,0  

BMW i7 

 12,1  

Toyota bZ4X AWD 

 12,6  

Mercedes Benz EQE 350 4MATIC 

 12,6  

Toyota FWD (dummy) 

 13,7  

MG 4 

 14,7  

Nio ET7 

 15,5  

Volkswagen ID.Buzz 

 16,2  

BMW iX1 

 16,3  

Nissan Ariya 2WD 

 16,4  

Audi Q8  

 17,1  

Nio ET5  

 17,2  

Mercedes Benz EQB 250 

 17,5  

Jeep Avenger 

 19,3  

Subaru Solterra 

 19,5  

BYD Han  

 22,6  

MG 5 

 23,9  

Nio EL7  

 24,0  

MG Marvel R 

 24,1  

BYD Atto 3 

 25,6  

VoyahFree 

 27,4  

Hongqi E-HS9 LR 

 29,5  

JAC e-JS4 

 32,2  

*I tabellen er KIA EV6 GT tatt ut siden den ble teste med forvarming og måtte starte lading på 20 prosent batteri igjen.
DS3 er også tatt ut fordi ladetesten ikke kunne gjennomføres.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS