Elbilene får stadig bedre rekkevidde, men stort batteri er ikke det eneste som teller. Hvor raskt bilene lader er vel så viktig.
- Hvor raskt bilen lader er der slaget står nå, mener Sødal. - Kan bilen din lade raskt, blir rekkevidden mindre viktig. Da kan tiden det tar fra A til B være kortere for en bil med et mindre batteri som fylles fort, enn for bilene med lang rekkevidde, men som lader saktere, fortsetter han.
I sommerens store elbiltest var det flere biler som ladet raskt. Fra ladetestene har NAF beregnet hvor lang tid de må lade for å få 200 kilometer rekkevidde.
- Grunnen til at vi har beregnet lading for 200 kilometer er fordi det er en passe distanse før du bør ha en pause igjen, sier Nils Sødal.
De som ladet 200 kilometer rekkevidde raskest var:
- Xpeng G9: 8,4 minutter
- Tesla Model S: 8,5 minutter
- Ioniq 6: 9,4 minutter
Hele 13 av de 32 testbilene ladet 200 kilometer rekkevidde på under et kvarter.
- Dette viser at flere bilprodusenter nå har skjønt at rask lading har betydning for forbrukerne. Det er godt nytt for elbilistene. Det betyr også at det i tiden fremover må bygges flere kraftige hurtigladere slik at du kommer deg raskere frem dit du skal, sier NAF-rådgiveren.
Så raskt ladet elbilene 200 kilometer rekkevidde
Bil
|
Minutter for å lade 200 km
|
Xpeng G9
|
8,4
|
Tesla Model S
|
8,5
|
Ioniq 6
|
9,4
|
Tesla Model XPlaid
|
10,8
|
Xpeng P7
|
11,0
|
Polestar 2 (2024)
|
11,2
|
Mercedes Benz EQS SUV 580 4MATIC
|
12,0
|
Tesla Model Y RWD
|
12,0
|
BMW i7
|
12,1
|
Toyota bZ4X AWD
|
12,6
|
Mercedes Benz EQE 350 4MATIC
|
12,6
|
Toyota FWD (dummy)
|
13,7
|
MG 4
|
14,7
|
Nio ET7
|
15,5
|
Volkswagen ID.Buzz
|
16,2
|
BMW iX1
|
16,3
|
Nissan Ariya 2WD
|
16,4
|
Audi Q8
|
17,1
|
Nio ET5
|
17,2
|
Mercedes Benz EQB 250
|
17,5
|
Jeep Avenger
|
19,3
|
Subaru Solterra
|
19,5
|
BYD Han
|
22,6
|
MG 5
|
23,9
|
Nio EL7
|
24,0
|
MG Marvel R
|
24,1
|
BYD Atto 3
|
25,6
|
VoyahFree
|
27,4
|
Hongqi E-HS9 LR
|
29,5
|
JAC e-JS4
|
32,2
|
*I tabellen er KIA EV6 GT tatt ut siden den ble teste med forvarming og måtte starte lading på 20 prosent batteri igjen.
DS3 er også tatt ut fordi ladetesten ikke kunne gjennomføres.
|