Pressemelding
NAF -
02.10.2014
Dobbelt så mange pigger, men ikke dobbelt så godt grep
Piggreglene setter begrensninger på antall pigger i et dekk, men produsentene kan ha flere pigger dersom de dokumenterer at det ikke gir økt slitasje på veien. Testvinneren fra Nokian har 190 pigger i sitt dekk, nær det dobbelte av hva reglene tilsier. På de neste plassene er det flere dekk med betydelig færre pigger. – Dette viser at jo flere pigger dess bedre vintergrep ikke nødvendigvis stemmer, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester i NAF-magasinet Motor.
Piggdekkene i årets test har fra 190 til 95 pigger i dekk med dimensjonen 205/55 R16. De med færrest pigger har større og tyngre pigger enn de med mange. I tillegg til piggene er gummiblanding, mønster og den innvendige oppbyggingen av dekket vel så viktig for godt grep på norske vinterveier.
De dyreste merkene presterer aller best også i årets vinterdekktest. Blant de rimeligere merkene er det flere som kommer ut med overraskende gode resultater. Et eksempel er det taiwanske dekket Maxxis.
– Dette dekket slår flere av sine kjente konkurrenter ned i støvlene, sier Korsvoll.
Seierspallen blant piggdekkene består av Nokian Hakkapeliita 8 som også vant i fjor, på en delt andreplass kommer Continental ContiIceContact og Pirelli Ice Zero, og tredjeplassen inntas av Goodyear Ultra Grip Ice Arctic.
Blant de piggfrie dekkene er det delt førsteplass mellom Goodyear Ultra Grip Ice2 og Nokian Hakkapeliitta R2. Andreplassen er delt mellom Continental ContiViking Contact 6 og Michelin X-Ice XI3, mens overraskelsen Maxxis Arctictrekker kommer på en tredjeplass.
- Det er store forskjeller i prestasjonene mellom de beste og dårligste dekkene i årets test. Derfor er det viktig å sette seg inn i testen før man tar et valg, sier Korsvoll. – Det er også viktig å gå inn i deltestene for å finne dekkene som passer ditt behov best, fortsetter han.
Noen dekk faller helt gjennom i årets store vinterdekktest. Selv om navnet Snowmaster høres ut som et dekk for norske vinterveier, er sannheten at det piggfrie dekket Sunny Snowmaster er så dårlig på is og snø at det ikke kan anbefales. Piggdekket fra Sunny gjør det også klart dårligere enn de andre dekkene i testen.
- Selv om dekk fra Kina har blitt bedre med årene, viser testen at det er store forskjeller fra de kinesiske produsentene, avslutter Rune Korsvoll.
Piggdekkene i årets test har fra 190 til 95 pigger i dekk med dimensjonen 205/55 R16. De med færrest pigger har større og tyngre pigger enn de med mange. I tillegg til piggene er gummiblanding, mønster og den innvendige oppbyggingen av dekket vel så viktig for godt grep på norske vinterveier.
De dyreste merkene presterer aller best også i årets vinterdekktest. Blant de rimeligere merkene er det flere som kommer ut med overraskende gode resultater. Et eksempel er det taiwanske dekket Maxxis.
– Dette dekket slår flere av sine kjente konkurrenter ned i støvlene, sier Korsvoll.
Seierspallen blant piggdekkene består av Nokian Hakkapeliita 8 som også vant i fjor, på en delt andreplass kommer Continental ContiIceContact og Pirelli Ice Zero, og tredjeplassen inntas av Goodyear Ultra Grip Ice Arctic.
Blant de piggfrie dekkene er det delt førsteplass mellom Goodyear Ultra Grip Ice2 og Nokian Hakkapeliitta R2. Andreplassen er delt mellom Continental ContiViking Contact 6 og Michelin X-Ice XI3, mens overraskelsen Maxxis Arctictrekker kommer på en tredjeplass.
- Det er store forskjeller i prestasjonene mellom de beste og dårligste dekkene i årets test. Derfor er det viktig å sette seg inn i testen før man tar et valg, sier Korsvoll. – Det er også viktig å gå inn i deltestene for å finne dekkene som passer ditt behov best, fortsetter han.
Noen dekk faller helt gjennom i årets store vinterdekktest. Selv om navnet Snowmaster høres ut som et dekk for norske vinterveier, er sannheten at det piggfrie dekket Sunny Snowmaster er så dårlig på is og snø at det ikke kan anbefales. Piggdekket fra Sunny gjør det også klart dårligere enn de andre dekkene i testen.
- Selv om dekk fra Kina har blitt bedre med årene, viser testen at det er store forskjeller fra de kinesiske produsentene, avslutter Rune Korsvoll.