Pressemelding
Torger Samuelsen Nordkapp SV -
12.03.2009
Eierskapsstyring Nordkapp og Porsanger Havn IKS
Kommunestyret overfører myndighet til å utøve styring til eierorganet – dvs hos oss havnerådet. I tråd med denne delegasjonen av myndighet, skal kommunestyret gi havnerådet de nødvendige politiske fullmakter og rammebetingelser til å utøve eierskap i tråd med det politiske flertallets ambisjoner.
Vedtektene gir en del rammebetingelser, men her er det nødvendig med flere. Den vanskelige startsituasjonen en har hatt, viser dette. Dessuten er det politiske flertallet noe annet enn da en hadde en samarbeidsavtale mellom AP og de borgerlige partier. I tråd med KS Eierforum har kommunestyret både et tilsyns og kontrollansvar for å sikre at kommunen når sine mål, at regelverket etterleves og at etiske hensyn ivaretas. Derfor mener SV følgende:
1.En bør snarest arrangere kurs eller eierskapsseminar for de folkevalgte hvor en tar opp de ulike aspekter knyttet til eierstyringen av IKS. En bør få innsikt i både omfang av og styringsmuligheter et IKS har. Eventuelle konflikter bør bringes inn for formannskap eller kommunestyre.
2.Gjennom vedtektene er havnerådet pålagt å legge frem årlige rapporteringer, men SV foreslår at det bør utarbeides årlige eierskapsmeldinger som gjennomgås og eventuelt revideres hvert år av kommunestyret og skal være et overordnet politisk styringsinstrument. For å sikre engasjement, debatt og reell politisk avklaring av eierorganets myndighet, etableres forutsigbare kommunikasjonsformer mellom eierorganet og kommunestyret som forankres i eierskapsmeldingen. Eierskapsmeldingen bør minimum ha tre hovedpunkter
1.Oversikt over kommunens virksomhet i selskapet
2.Politisk og juridisk styringsgrunnlag knyttet til selskapet
3.Formålsdiskusjon, selskapsstrategi eventuelt vedtektsrevisjon.
3.Innenfor rammen av vedtektene, bør en ha klare mål og strategier for virksomheten. Her bør klargjøre sine forventninger til selskapet og styret. Dette vil være viktig ved etterfølgende selskapskontroll. Selskapsstrategiene bør som del av eiermeldingen, revideres jevnlig.
4.Dersom IKSet blir å drive økonomisk virksomhet i et marked, kan det bli omfattet av konkurranseloven. Da IKSet er i en monopolsituasjon, bør konkurranseutsatt virksomhet så langt mulig være ledelsesmessig, personmessig og fysisk adskilt fra monopolvirksomheten.
5.Kommunestyret bør vurdere om det skal sitte 3 eller fem representanter i havnerådet.
6.Kommunestyret bør vurdere kompetansen i styret og rådet. Medlemmene i styret og råd bør jevnlig bli vurdert i forhold til forvaltningslovens regler om habilitet.
7.Det bør oppnevnes valgkomite.
Vedtektene gir en del rammebetingelser, men her er det nødvendig med flere. Den vanskelige startsituasjonen en har hatt, viser dette. Dessuten er det politiske flertallet noe annet enn da en hadde en samarbeidsavtale mellom AP og de borgerlige partier. I tråd med KS Eierforum har kommunestyret både et tilsyns og kontrollansvar for å sikre at kommunen når sine mål, at regelverket etterleves og at etiske hensyn ivaretas. Derfor mener SV følgende:
1.En bør snarest arrangere kurs eller eierskapsseminar for de folkevalgte hvor en tar opp de ulike aspekter knyttet til eierstyringen av IKS. En bør få innsikt i både omfang av og styringsmuligheter et IKS har. Eventuelle konflikter bør bringes inn for formannskap eller kommunestyre.
2.Gjennom vedtektene er havnerådet pålagt å legge frem årlige rapporteringer, men SV foreslår at det bør utarbeides årlige eierskapsmeldinger som gjennomgås og eventuelt revideres hvert år av kommunestyret og skal være et overordnet politisk styringsinstrument. For å sikre engasjement, debatt og reell politisk avklaring av eierorganets myndighet, etableres forutsigbare kommunikasjonsformer mellom eierorganet og kommunestyret som forankres i eierskapsmeldingen. Eierskapsmeldingen bør minimum ha tre hovedpunkter
1.Oversikt over kommunens virksomhet i selskapet
2.Politisk og juridisk styringsgrunnlag knyttet til selskapet
3.Formålsdiskusjon, selskapsstrategi eventuelt vedtektsrevisjon.
3.Innenfor rammen av vedtektene, bør en ha klare mål og strategier for virksomheten. Her bør klargjøre sine forventninger til selskapet og styret. Dette vil være viktig ved etterfølgende selskapskontroll. Selskapsstrategiene bør som del av eiermeldingen, revideres jevnlig.
4.Dersom IKSet blir å drive økonomisk virksomhet i et marked, kan det bli omfattet av konkurranseloven. Da IKSet er i en monopolsituasjon, bør konkurranseutsatt virksomhet så langt mulig være ledelsesmessig, personmessig og fysisk adskilt fra monopolvirksomheten.
5.Kommunestyret bør vurdere om det skal sitte 3 eller fem representanter i havnerådet.
6.Kommunestyret bør vurdere kompetansen i styret og rådet. Medlemmene i styret og råd bør jevnlig bli vurdert i forhold til forvaltningslovens regler om habilitet.
7.Det bør oppnevnes valgkomite.