Pressemelding

NAF - 07.06.2024

El Prix: Rekkevidde, forbruk og ladetid som passer for alle

Selv under utfordrende forhold kjørte flesteparten av de 26 bilene som var med i verdens største elbiltest, overraskende langt. - Bilene brukte lite strøm til tross for skikkelig vått og kaldt vær. I tillegg lader majoriteten av bilene opp batteriet på en halvtime eller raskere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Testen viser at det fortsatt er premiumbilene som leder an i utviklingen. Dette gjelder både rask lading og hvordan bilen navigerer og forbereder seg til lading. NAF/Motor

NAF og Motors store elbiltest gikk av stabelen 5. og 6. juni. Dette er den femte sommertesten i rekken. Første dag er rekkeviddedagen som var preget av veldig dårlig vær som minnet mer om høst eller vinter, enn sommer. Temperaturene varierte fra 2,5 grader til 13 grader og det var kraftig regnvær i store deler av testløypa.  

- Rekkeviddetap på sommerføre viser at det fortsatt er behov for god forbrukerinformasjon fra bilbransjen for å forberede kjøperne på elbilhverdagen. Samtidig viser den lange rekkevidden bilene har fått, at teknologien går fremover og at utvalget av elbiler svarer til folks behov mer og mer, fortsetter NAF-rådgiveren.  

Grunnen til at de fleste bilene klarte seg så bra under utfordrende forhold er at de hadde lavt strømforbruk. Bilprodusentene har gjort en god jobb de siste årene med å få ned forbruket og det gir utslag i bedre rekkevidde og drivstofforbruk for forbrukerne. 

-Det er ikke bare de store og dyre elbilene som nå leverer godt. Også de rimeligere bilene har lavt forbruk og bra rekkevidde. Det er godt nytt for bilkjøperne, mener Nils Sødal.  

Lading går raskere og blir enklere år for år 

Majoriteten av de 26 bilene som ble testet oppgir nå en ladetid fra 10 prosent til 80 på en halvtime eller mindre.  

- Flere budsjettbiler lader nå så raskt at du er ute på veien igjen etter en kort ladepause, sier Sødal.  

Testen viser at det fortsatt er premiumbilene som leder an i utviklingen. Dette gjelder både rask lading og hvordan bilen navigerer og forbereder seg til lading.

- I de siste elbiltestene har vi hatt med biler som har sprengt skalaen for lading. Det skjedde igjen denne gangen, sier Sødal og legger til: 

- Det er også flere og flere biler som gjør at bilens batteri blir varmt til lading og gir sjåføren et godt estimat på hvor mye det er igjen på batteriet dit man har tenkt seg. Dette er jo teknologi som vil finne veien til rimeligere segmenter, som viser at lading er på vei til å bli raskere og enklere og forbrukeren.  

Topp fem med minst rekkeviddeavvik sammenlignet med WLTP 

Bil

Avvik fra offisiell rekkevidde (WLTP)

Rekkevidde ved stans

Mini Countryman SE All4 

4,20 % 

428,1 km

BYD Seal U 

-0,20 % 

499,0 km

Xpeng G6 

-3,50 % 

530,7 km

Kia EV9 

-6,00 % 

529,1 km

NIO EL6 

-6,30 % 

492,1 km

Topp fem i maks ladeeffekt (kilowatt) 

  • Lotus Eletre – 343 kilowatt
  • Porsche Taycan – 324 kilowatt
  • Xpeng G6 - 264 kilowatt 
  • Ioniq5 N - 262 kilowatt
  • Kia EV9 - 213 kilowatt

Les resultatene fra ladetesten her  

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS