Pressemelding

NAF - 25.06.2024

Elbil: Disse elbilnyhetene kommer seg raskest frem på langtur

Bilen som kjørte lengst i sommerens rekkeviddetest er samtidig langt fra den mest effektive fra Halden til Alta. - Ladetiden er vel så viktig som rekkevidden til bilen på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Renault Scenic E-Tech var den bilen som hadde kjørt lengst da det var igjen 10 prosent strøm på batteriet i rekkeviddetesten. Likevel er det 15 andre biler som er mer effektive på langturen fra Halden til Alta. NAF/Motor

I elbiltestene til NAF og Motor testes både rekkevidden til bilene og hvor fort de lader. For å finne ut hvor lang tid bilene ville brukt på en kjøretur fra Halden til Alta, har vi brukt rekkevidde- og laderesultatene fra sommerens elbiltest. Strekningen tilsvarer rundt 2000 kilometer. 

-Det utregningen viser er at det er kombinasjonen av ladetid og rekkevidde som er viktig på langturene, sier Sødal.  

Renault Scenic E-Tech var den bilen som hadde kjørt lengst da det var igjen 10 prosent strøm på batteriet i rekkeviddetesten. Likevel er det 15 andre biler som er mer effektive på langturen fra Halden til Alta.  

I en annen ende av skalaen finner vi Hyundai Ioniq 5 N, som var blant bilene som kjørte kortest i rekkeviddetesten. Ioniq 5 N er likevel femte raskeste bil mellom Halden og Alta fordi den lader raskt.  

Aller raskest på den 2000 kilometers lange kjøreturen er Porsche Taycan, Xpeng G6 og Lotus Eletre. Disse bilene har både lang rekkevidde og lynrask lading. 

-Mange av dagens biler har nok rekkevidde. Utviklingen nå handler om raskere lading. Bilene som var med i sommerens test viser at det er akkurat på ladetid utviklingen går raskt fremover nå, avslutter Nils Sødal.  

Tabell: Topp 10 elbilnyheter fra Halden til Alta 

Bil 

Antall ladestopp 

Total ladetid Halden - Alta 

Total ladetid + kjøretid Halden - Alta 

Porsche Taycan 

1:27:30 

29:27:30 

Xpeng G6 

1:37:55 

29:37:55 

Lotus Eletre 

1:39:55 

29:39:55 

Kia EV9 

2:03:10 

30:03:10 

Hyundai Ioniq 5 N 

2:26:25 

30:26:25 

NIO ET5 

2:33:54 

30:33:54 

BMW i5 eDrive40 

3:35:15 

30:35:15 

MG4 Extended Range 

2:39:40 

30:39:40 

Tesla Model Y RWD 

2:43:15 

30:43:15 

NIO EL6 

2:43:40 

30:43:40 

Tabellen viser hvor mange ladestopp de ulike bilene ville trengt fra Halden til Alta, basert på hvor langt de kjørte i rekkeviddetesten. "Total ladetid Halden-Alta" er hvor lang tid bilene brukte på å lade 10 til 80 prosent i ladetesten, ganget med antall ladestopp de trenger fra Halden til Alta. Den siste kolonnen er total ladetid pluss kjøretid på 28 timer. 

Fakta: 

I denne øvelsen ser vi på hvor mange kilometer bilene kjørte i rekkeviddetesten fra 100 til 10 prosent. Ved 10 prosent må bilene stoppe og lade opp igjen til 80 prosent. 

Antall ladestopp de ulike bilene trenger i løpet av den 2000 kilometer lange turen, og hvor lang tid de bruker på å lade fra 10 til 80 prosent, avgjør hvor lang tid bilene totalt må bruke på lading. 

Mens noen biler kun trenger fem ladestopp på den lange turen, må andre stanse syv ganger for påfyll av energi. 

I ren kjøretid tar turen rundt 28 timer, som er likt for alle bilene. 

Merk at dette er et tenkt eksempel for å se hvilke biler som er mest effektive på langtur – i virkeligheten vil man ta hyppigere pauser og neppe kjøre hele strekket i ett.  

Den komplette lista over alle bilene finner du på naf.no

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS