Blant elbilnykommerne har bilene nå i snitt 475 kilometer oppgitt rekkevidde, viser en sammenstilling fra NAFs vintertest.
- Dette er elbiler som på papiret har den rekkevidden folk etterspør, sier Braadland. Han har likevel en advarsel til bilkjøperne: - Folk må ikke se seg blinde på den offisielle rekkevidde.
I NAF og Motor sin store vintertest av disse 29 bilene mistet de i snitt 24 prosent rekkevidde, noen litt mer, noen litt mindre.
- For en bil med 400 kilometer offisiell rekkevidde får du kun 300 kilometer om vinteren, sier Braadland.
Vil ha over 400 kilometer rekkevidde
NAFs Elbilmonitor, utført av Norstat på vegne av NAF, viser at 40 prosent av de som har en bensin- eller dieselbil i dag vil ha minst 400 kilometer rekkevidde på elbilen. Om lag en av fire vil ha 500 kilometer rekkevidde eller mer.
- Det er nå et godt utvalg elbiler som innfrir på rekkevidde, sier Braadland. - Andre egenskaper kan være vel så viktig i hverdagen, men tallet for rekkevidde er ofte det som fremheves i bilannonsene og er noe folk ser etter, sier han.
Må bli bedre forbrukerinformasjon
Braadland mener forhandlerne må gi bedre informasjon om bilenes reelle vinterrekkevidde.
- Det annonseres med lekre bilder av elbiler på snø og en offisiell rekkevidde på 400 kilometer. Det er bare halve sannheten, når den reelle rekkevidden om vinteren fort er 100 kilometer kortere, sier han.
I den samme Norstat-undersøkelsen svarte 45 prosent av snaut 1000 elbilister at de er skuffet over elbilens vinterrekkevidde. Braadland mener forhandlerne burde være flinkere til å oppgi en realistisk vinterrekkevidde.
- Det finnes ingen offisiell målemetode for vinterrekkevidde. De siste tre årene har NAF kjørt nærmere 100 biler tomme for strøm for å teste den maksimale rekkevidden når det er kaldt. Disse tallene ligger åpent ute for alle som vil bruke dem, sier han.
Vil legge press på bransjen
NAF mener at bransjen har fått lang nok tid på seg til å informere om realistisk vinterrekkevidde.
- Fra forbrukernes ståsted er dette uholdbart. Norge er Europas elbil-land nummer én, og fram mot 2030 skal det selges én million nye elbiler. Når ikke bransjen selv er åpen om disse tallene, bør myndighetene sette krav om bedre informasjon om vinterrekkevidde, sier han.
|