Pressemelding

NAF - 19.12.2024

Elbiler punkterer oftere enn fossilbiler

Tallenes tale fra bilbergingsstatistikken i 2024 er klar; elbiler punkterer oftere enn bensin- og dieselbiler. - Det er flere årsaker til at elbilistene opplever flate dekk oftere enn andre bilister, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før. NAF/Motor

Nye tall fra NAF Veihjelp viser at nesten 30 prosent av utrykningene til elbilister skyldtes punktering i 2024. Tilsvarende tall for bensin- og dieselbiler er 11 prosent.  

Det er ingen enkeltårsak som gjør at elbiler punkterer oftere enn bensin- og dieselbiler. Dette er årsaker som fører til flere punkteringer for elbiler: 

  • Tunge biler 
    Elbiler veier mer enn tilsvarende bilmodeller med forbrenningsmotor. Det fører til mer slitasje på dekkene, som igjen øker risikoen for punktering. 
  • Lavprofildekk 
    Mange elbiler er utstyrt med store lavprofildekk. De er mer sårbare for skader og punktering. 
  • Bykjøring 
    Majoriteten av elbilene kjøres i urbane strøk. Der er ofte veiene fulle av små gjenstander som kan føre til punktering.  
  • Ingen reservedekk 
    De fleste nyere biler leveres uten reservedekk. Mange kvier seg for å bruke reparasjonsskummet som mange biler leveres med, og ringer heller etter bergningsbil.  

- Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før, sier Nils Sødal. 

Flatt batteri er vanligste bergingsårsak for alle biler 

På toppen av statistikken for bilberging troner flate startbatterier som gjør at bilen ikke vil starte.  

- Også elbiler har et lite 12-voltsbatteri som starter bilen. Dette batteriet gir trøbbel for alle bilister spesielt når det er kaldt, sier Sødal. - Dette kan du unngå ved å vedlikeholdslade startbatteriet jevnlig gjennom vintere, fortsetter han.  

Bensin- og dieselbiler har en vanlig feil som elbilistene ikke opplever, nemlig motorhavari.  

- Det er rett og slett mer som kan gå galt i en forbrenningsmotor enn en elmotor. Derfor må våre bergere rykke ut oftere til bensin- og dieselbilister med motortrøbbel, sier Nils Sødal.   

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS