Pressemelding

NAF - 25.08.2020

Elbilistene var på norgesferie

En fersk undersøkelse fra NAF viser at 12 prosent av de som brukte bilen på norgesferien i sommer, kjørte elbil. - Dette stemmer overens med andelen elbiler. Så elbil har definitivt blitt en feriebil også, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bedre rekkevidde og større elbiler gjør at flere tar langturen med elbil. Men helt problemfritt er det dog ikke. Lading er en utfordring. Både antall ladepunkter og defekte ladere har ført til utfordringer i sommer.

Nær fire av ti opplevde ladekøer på hurtigladerne i sommer. I tillegg opplevde en av ti Tesla-eiere kø på Teslas superchargere.

- Når så mange opplever ladekø på turen, bekrefter sommerens stresstest av ladenettverket behovet for flere og raskere ladere langs norske veier, mener Sødal.

For mange defekte ladere

Undersøkelsen som Norstat har utført for NAF, viser at mange hurtigladere er ute av drift. 36 prosent av de spurte svarer at de opplevde dette.

- Dette er en utfordring for elbilistene. Noe av tryggheten forsvinner når man kommer frem til der man skal fylle batteriene og så er laderen defekt, sier Nils Sødal. - Det er litt krise om man ikke har strøm nok til å komme seg til neste lader, fortsetter han.

De ferierende elbilistene er klare på tiltak

Mer lading og lengre rekkevidde er det som må til ifølge de som har vært på ferie med elbil. 7 av 10 svarer at det må komme flere huritgladere, og 4 av 10 svarer at laderne må lade raskere. Halvparten mener at det må komme flere såkalte destinasjonsladere ved hoteller, severdigheter, turparkeringer og lignende.

- Lading er avgjørende for at alle kan gå over til elbil. Behovene som avdekkes er i tråd med det vi mener, nemlig en helt annen utbyggingstakt av hurtigladere samtidig som man øker effekten på laderne, sier Nils Sødal. - I tillegg er destinasjonslading viktig. Er du trygg på at du får ladet der du overnatter eller skal gå en fjelltur, kan du droppe en hurtiglading på turen, fortsetter han.

Over halvparten svarer også at de ønsker seg lengre rekkevidde for å få en bedre langtur.

- De som kjører litt eldre elbiler merker nok at behovet for lengre rekkevidde er viktig, sier Sødal.

Tabeller

Hva slags bil er det du har brukt mest i sommer?

 

Diesel 

42 %

Bensin

27 %

Ladbar hybrid

6 %

Elbil

12 %

Hybrid, ikke ladbar 

6 %

MC, bobil eller annet 

1 %

Ikke relevant 

6 %

Total

100 %

 

Har du opplevd ladekø i sommer?

 

Ja, Teslas ladestasjoner

10 %

Ja, på ordinære ladestasjoner

37 %

Nei

49 %

Vet ikke

5 %

Total

100 %

 

Har du opplevd noe av følgende på ladestasjoner i sommer?

(Flere svar mulig)

 

Ladere ute av drift

36 %

Problemer med app, ladebrikke, SMS-betaling som gjør at du ikke får ladet

20 %

Sniking i køen

9 %

Biler som blir stående for lenge på laderen

25 %

Mangelfull informasjon om ladere tilgjengelig

16 %

Annet, noter:

2 %

Ingen av disse

48 %

Total 

154 %

 

Hvilke tiltak vil i størst grad forbedre din opplevelse av å kjøre på langtur med elbil?

(Flere svar mulig)

 

Flere hurtigladere langs veiene

72 %

Flere destinasjonsladere ved hoteller, severdigheter og andre steder man stopper lenge

50 %

Økt effekt på laderne som er tilgjengelig

43 %

Bedre skilting til ladestasjonene

32 %

Lavere ladepriser

34 %

Kortere ladetid på egen elbil (at den kan ta imot strøm raskere)

38 %

Lengre rekkevidde på min egen elbil

56 %

Ingen av disse/vet ikke

6 %

Total

331 %

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS