NAFs ferske Elbilmonitor for mai i år viser at 1 av 2 elbilister, og nesten 2 av 3 bilister uten elbil mener hurtiglading tar for lang tid. På få år har hastighetene elbilene lader med økt kraftig, men selv om bilen markedsføres med en ladehastighet på for eksempel 150 kilowatt (kW), er opplevelsen at det er tidkrevende.
- Våre ladetester viser at du ofte får full effekt i noen minutter etter at du har satt i kontakten, men at effekten ofte daler fort. Og hvor toppen kommer i den berømmelige ladekurven varierer fra bil til bil, sier Sødal. - Vi er ikke overrasket over at folk synes det tar for lang tid, sier han.
Forvarm batteriet også om sommeren
For å få best mulig effekt på hurtiglading er det flere grep elbilistene kan ta, men det krever litt planlegging. Om du har mulighet til forvarming av batteriet er det lurt gjøre det også sommerstid, og NAF anbefaler å bruke dette når du planlegger ladestopp.
- Forvarming forbereder batteriet slik at det er klart til å ta imot hurtiglading. Et annet tips er å passe på at du lader når batteriet er passe utladet, kjør gjernd helt ned til 10 prosent før du lader, sier Sødal.
Tester ladehastighet på 32 biler
Under NAF og Motors store sommertest av elbiler testet vi også ladehastighet på 32 nye elbilmodeller på markedet. Alle bilene skal gjennom en ladetest og vise hvor effektivt de lader fra under 10 til 80 prosent batterikapasitet.
Før bilene kjører til ladetest skal de kjøre minst to timer på motorvei for å varme batteriet, slik at det oppnår best mulig effekt av ladesesjonen. Bilene som har forvarming av batteriet bruker også dette.
- Ved å tappe batteriet og lade under så optimale forhold som mulig, sjekker vi hvilken hastighet bilene klarer å lade på. Denne informasjonen er viktig for alle som har, eller skal ha elbil, sier Sødal.
Ny standard for å oppgi ladehastighet
I årets test var det med biler som kan lade med hastighet opp til 300 kW. Xpeng G9 imponerte på ladetesten. Selv om vi ikke har de endelige tallene, var toppeffekten rekord i NAF og Motors tester. Selv om bilen er oppgitt med 300 kW hadde den en topp på 319 kW. Mer om de endelige resultatene kommer dene uken.
- Bilen imponerte på ladestesten. Den ladet fra 5 prosent til 80 på 21 minutter. Det er raskt for en bil med såpass stort batteri og dermed god rekkevidde, sier Nils Sødal.
De endelige resultatene fra ladetesten til NAF og Motor er snart klare. Vi vet nå at Xpeng G9 imponerte stort, men hvordan ladehastigheten oppgis og oppleves varierer sterkt mellom bilene. Det kan gjøre det vanskelig å sammenlikne. NAF mener bilbransjen som standard bør oppgi ladetid fra 10-80%, slik at det blir lettere for bilkjøperne å sammenligne.
- Alle elbiler vil lade saktere når batteriet begynner å fylles, og som regel ser vi et klart dropp når du nærmer deg 80 prosent. Det er rett og slett fordi når spenningen i batteriet øker, tar det mer tid å fylle de siste prosentene. Derfor anbefaler vi å stoppe hurtigladingen på 80 prosent, sier han.
- Så det er ikke en feil på bilene at det går saktere på slutten av ladeøkten, men likevel viktig informasjon slik at
|