Pressemelding

NAF - 03.01.2022

Elbilrekord i 2021 - hver sjette bil på veien er nå en elbil: NAF etterlyser bedre rettigheter for elbilkjøpere

Det finnes snart en halv million elbiler på veiene. NAF etterlyser bedre kjøpsinformasjon for elbilkjøpere. – Bedre informasjon vil være bra både forbrukerne og bilbransjen, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Den offisielle rekkevidden du får oppgitt er ikke en vinterrekkevidde. NAF sine tester viser at bilene mister fra fire til 29 prosent rekkevidde, selv på milde norske vintre. (Foto: NAF)

Nesten to av tre nye biler som ble kjøpt i 2021 var en elbil. I år skal det selges opp mot 150 000 elbiler.

- Det kommer stadig nye elbilister på veiene, og et er viktig at de forberedes på sin nye hverdag på best mulig måte. Bilbransjen kan gjøre det lettere for kjøperne å forstå seg på elbilens praktiske egenskaper ved å dele mer sammenlignbar informasjon, sier Braadland.

NAF har utformet seks krav som de mener må innføres for kjøp og salg av elbiler.

- Den offisielle rekkevidden du får oppgitt er ikke en vinterrekkevidde. NAF sine tester viser at bilene mister fra fire til 29 prosent rekkevidde, selv på milde norske vintre. Inntil en offisiell standard for elbilenes vintrekkevidde er på plass bør de som selger elbiler i Norge gi tydelig informasjon om den kortere rekkevidden som venter elbilkundene på vinterstid, sier han.

Oppgi ladekurven

Komplisert hurtiglading er en av grunnen som trekkes frem når folk oppgir hvorfor de ikke vil velge elbil neste gang de kjøper bil. NAF oppfordrer forhandlerne til å omtale ladehastighet enklere og mer helhetlig ved å samle seg om å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent av batteriet.

- Mange selgere opplyser om maksimal ladefart, men dette tallet sier egentlig svært lite. Mesteparten av ladingen går jo mye tregere enn maksfarten. Å sammenligne ladefart på ulike modeller er derfor svært vanskelig. I tillegg bør forhandleren alltid kunne legge fram en ladekurve, som er den grafen som viser hvor raskt batteriet lader etter hvert som det fylles, sier Braadland.

Ønsker lovfesting

NAF mener at myndighetene må bli med på laget for å lovfeste disse kravene, om ikke bransjen selv innfører dem.

- Mange som kjøper elbil er helt uten erfaring. De aner ikke hva de skal spørre om når de kjøper elbil for første gang. Å innføre noen tydelige krav til bransjen om felles og sammenliknbar informasjon om elbiler er utelukkende bra for forbrukerne. Vi mener det også vil tjene bransjen, som kan få mer fornøyde kunder med bedre informasjon om bilen de har kjøpt, sier han.

NAFs seks krav til elbilselgere:

  • Oppgi minimum garantert rekkevidde på vinteren. Informer om resultater fra vintertester inntil en slik standard er på plass.
  • Oppgi rekkevidde for kombinert kjøring
  • Oppgi hvordan rekkevidden varierer med ulike dekk og utstyrsmodeller
  • Oppgi netto batteristørrelse (brutto batteri minus sikkerhetsmarginer).
  • Oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent
  • Vis grafisk hvor raskt bilen etter hvert som batteriet fylles (ladekurven).

Fakta om nybilsalget i 2021:

64,5 prosent av alle nye biler som ble solgt i 2021 var helt elektriske. Det kom 113 751 nye elbiler på veiene, i tillegg til 10 472 bruktimporterte elbiler.

De siste fire årene har elbiler som andel av nybilsalget steget jevnt med rundt 10-12 prosentpoeng i året:

2017: 21 prosent

2018: 31 prosent

2019: 42 prosent

2020: 55 prosent

2021: 65 prosent

Det finnes nå omlag 460 000 elbiler på norske veier, av en samlet bilpark på snaut 2,9 millioner biler. Det betyr at 16 prosent av bilene - hver sjette bil – er en elbil.

2022 vil sannsynligvis være det siste året hvor alle elbiler er momsfrie. Regjeringen har lovet å innføre moms på elbiler, med et fribeløp på 600 000 kroner.

Kilde: OFV

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS