Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tallene om sannsynligheten for skader på den motoriserte tohjulingen kommer fra Oslo skadelegevakt.
Klart flertall vil ha strengere regler
- Hvorfor kreves ikke hjelm når så mange skader seg og folk flest vil ha påbud, spør han og viser til en ny undersøkelse Norstat har gjort for Frende.
Der sier 60 prosent av over 1000 spurte at de vil ha hjelmpåbud på elsparkesykkel.
- Det har vært flere dødsulykker med elsparkesykkel. Hode- og ansiktsskader går igjen, det samme gjør promillekjøring, sier Roger Ytre-Hauge.
Mange skader hvert år
Tall Stavanger Aftenblad hentet inn tidligere i år viser at det var 502 alvorlige ulykker med elsparkesykkel i Norge fra desember 2020 til desember 2023. Kun 11 prosent av de som skadet seg i ulykkene brukte hjelm. Tall fra Oslo skadelegevakt viser at det var 1594 ulykker med kjøretøyet bare i hovedstaden på halvannet år i 2019 og 2020.
- Det er kjempefarlig å kjøre rundt helt ubeskyttet i trafikken. Du tror kanskje ikke fallet blir spesielt ille hvis du faller av en elsparkesykkel i 20 kilometer i timen, men skadestatistikken viser noe helt annet. Det er fullstendig hull i hodet å ikke ha hjelmpåbud, sier Ytre-Hauge.
Dette er reglene i dag
I dag er det promillegrense på 0,2, aldersgrense på 12 år og hjelmpåbud for barn under 15 år på elsparkesykkel.
- Jeg kan ikke forstå hvorfor det settes en grense for hjelmpåbud ved 15 år. Det gjør det vanskeligere å få folk til å bruke hjelm, det blir vanskelig å reagere mot dem som ikke bruker det og det fører til flere alvorlige ulykker, sier Roger Ytre-Hauge.
Slik svarer aldersgruppene
I Frendeundersøkelsen sier 65 prosent av kvinner at de vil ha hjelmpåbud. Blant menn sier 56 prosent det samme.
- 18-29 år: 31 prosent
- 30-39 år: 58 prosent
- 40-49 år: 71 prosent
- 50-59 år: 61 prosent
- 60+: 74 prosent
Kilde: Frenderundersøkelsen
- De yngste er minst giret på et påbud, men så stiger tydeligvis trygghetstenkingen med årene. I 50-årene går det litt ned igjen, men det er uansett jevnt over et tydelig ønske om påbud fra alle over 30 år. Få det på, sier Roger Ytre-Hauge.
|