Er rekkeviddeangst i ferd med å bli et begrep som kun tilhører fortiden? Ifølge en undersøkelse gjort av YouGov på vegne av ladeselskapet Zaptec blant elbileiere i Norge, er det mye som tyder på at rekkeviddeangst ikke er et så stort problem blant dagens elbilister som mange elbilskeptikere skal ha det til. I undersøkelsen svarer 49 prosent at de kjenner på rekkeviddeangst sjeldnere enn én gang i måneden, og 17 prosent svarer at de aldri kjenner på det i det hele tatt. Det tilsvarer over 118.000 elbileiere som har null rekkeviddeangst.
– Det er gjerne en forskjell på de som har kjørt elbil i mange år og de som er ferske elbilister. De fleste som har kjørt elbil over lengre tid opplever nok at rekkeviddeangsten ikke er et like stort problem som man kanskje hadde trodd innledningsvis, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.
Til tross for at rekkeviddeangst ikke er noe som er til stede hos alle, er det likevel en del elbileiere som kjenner på det, spesielt på lengre turer og når det er kaldt ute. I undersøkelsen oppgir 4 prosent at de har rekkeviddeangst daglig, mens 28 prosent svarer at de har det minst én gang i måneden. Uforutsette hendelser på vinteren som kø, stengte veier og kjøring i ukjent terreng, er også årsaker som utløser rekkeviddeangst blant nordmenn.
– Det at rekkeviddeangsten viser seg tydeligere på langtur og på vinteren stemmer godt overens med den innsikten vi har, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Vi nordmenn er opptatte av hvor langt vi kan kjøre, men i realiteten kjører vi sjeldent veldig langt. Det er viktig å se an behovet du har i hverdagen og velge en elbil som passer det behovet du faktisk har. De fleste kjører noen få langturer i løpet av et år, og de som har hytter har som oftest ikke lenger enn 20 mil en vei. Det klarer du egentlig med de aller fleste nyere elbiler.
Skeptisk til rekkevidden før han kjøpte elbil
Eirik Handeland fra Stavanger er en av de som aldri kjenner på rekkeviddeangst. Han byttet i fjor ut bensinbilen med leasing av elbilen Ford Mustang Mach-e, og er storfornøyd med det.
– Jeg var også skeptisk til rekkevidden før jeg fikk elbil og det var en del av diskusjonen rundt hvilken bil vi skulle gå for. Men den oppfatningen endret seg helt etter at jeg begynte å kjøre elbil. Jeg har nå null rekkeviddeangst, sier Handeland.
Langturene tas stort sett til hytta, og han forklarer at hvis han skulle kjørt lenger så ville det vært naturlig å stoppe på veien for å strekke beina uansett. Da er det lurt å lade samtidig.
– Jeg lader batteriet fullt før jeg drar på langtur, og har lader hjemme. Den forutsigbarheten ved at jeg ikke må ut med bilen for å kjøpe bensin når det er billig eller må kjøre en omvei for å fylle drivstoff, er helt nydelig. En av de største fordelene med elbil er at du kan lade opp bilen hjemme og alltid har tilgjengelig «tanking», sier Handeland.
Eirik Handeland fra Stavanger har null rekkeviddeangst
Tips for å unngå rekkeviddeangst
I undersøkelsen svarer 48 prosent at de planlegger kjøreturen og ladestopp i forkant for å unngå at rekkeviddeangsten melder seg.
– Det er alltid lurt å starte langturen med fulladet batteri, og forvarm batteriet hvis du har mulighet til det. Ved å la bilen stå med ladekabelen i når du kjører forvarmingen, vil den hente strøm fra strømnettet og ikke bilens batteri, og da starter du med varmt batteri og varm kupé. Så slipper du å bruke strøm på det mens du kjører, sier Nils Sødal i NAF.
Han anbefaler også å kjøre jevnest mulig, uten for høy hastighet og rykkete akselerasjoner, og å skru regenereringen høy på langtur, slik at du kan trille i nedoverbakker og regenerere det batteriet som bilen greier. Et annet tips er å tenke litt alternativt rundt tidspunktet du drar på tur, og prøve å ikke kjøre samtidig som alle andre. Det kan også være lurt å ikke bare stoppe på de store ladeplassene, men prøve å finne en lader i nærheten hvor det kan være mindre folk.
– Det er vel så mye ladeangst i omløp som rekkeviddeangst, og jeg tror det er flere som knoter med lading enn med rekkevidden. På store utfartsdager kan det være ladekø, steder hvor laderne ikke fungerer, du kan ha problemer med å få startet ladingen, også videre.
– Det er derfor en god anbefaling å lade når du kan og ikke når du må, avslutter Sødal.
|