Pressemelding

NAF - 31.05.2023

Én av ti skal aldri ha elbil

Nesten halvparten sier de skal kjøpe seg elbil neste gang de bytter bil. Men en hard kjerne stritter mot: Hver tiende nordmann sier at det er helt uaktuelt med elbil. Andelen har ligget fast i seks år.

Det er spesielt i distriktene at andelen elbilskeptikere er stor. Her svarer nær en av fem – 18 prosent – at deres neste bil absolutt ikke blir en elbil. (Foto: NAF/Motor)

Stadig flere sier at deres neste bil blir en elbil. I en fersk undersøkelse som Norstat har gjort for NAF sier nesten halvparten at deres neste bil blir en elbil.

Det finnes imidlertid en liten gruppe som er svært bestemte på at de ikke skal ha elbil.

- Det finnes en hard kjerne som er veldig bestemt på at de aldri ikke skal ha elbil. Vi har målt dette i mange år nå, og andelen elbil-motstandere er overraskende stabil på rundt 10 prosent. Andelen har vært den samme siden 2017, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Samtidig har andelen som ønsker elbil som neste bil økt jevnt og trutt, fra 30 prosent i 2017 til 47 prosent i 2023. Rundt halvparten av denne veksten er tvilere som har blitt mer positive til elbil over tid. Resten er folk som har vært litt negative til elbil, men som nå er positive, sier han.

Størst elbilskepsis i distriktene

Det er spesielt i distriktene at andelen skeptikere er stor. Her svarer nær en av fem – 18 prosent – at deres neste bil absolutt ikke blir en elbil.

Sødal mener at regjeringen har en stor utfordring med å overbevise den siste gruppen av elbilskeptikere.

- Stortingets mål er at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025. Det kan være vanskelig å overbevise den siste tidelen av befolkningen som fortsatt sier det er uaktuelt med elbil. Det blir ikke lettere nå som avgiftene for å kjøpe både nye og brukte elbiler øker, samtidig som bompengene for elbiler øker, sier han.

Sødal mener det viktigste regjeringen og SV bør gjøre i budsjettforhandlingene denne våren er å reversere den omstridte vektavgiften som ble innført fra nyttår.

- Vektavgiften treffer de tunge bilene hardest, og det er gjerne de bilene med litt størrelse og god lastekapasitet som passer bra for folk i distriktene, sier han.

(Graf for svarfordelingen finner du i vedlagte bilde)

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS