Pressemelding

NAF - 08.05.2023

Én av tre dieselbilister kan lade hjemme

Det er et enormt potensial for elbiler i distriktene, viser en ny undersøkelse fra NAF. - I distriktene og blant dagens eiere av diesel- og bensinbiler har flesteparten enten tilgang til lader, eller mulighet til å sette opp lader hjemme, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Flere enn 80 prosent av dagens bensin- og dieselbilister har mulighet til å lade der de bor.

En ny undersøkelse fra NAF viser at en mer enn 80 prosent av dagens bensin- og dieselbilister har mulighet til å lade der de bor. Hver tredje kan allerede lade, i tillegg til at annenhver diesel - og bensinbilist har mulighet til å installere lader på egen parkeringsplass.

Klar sammenheng mellom diesel og distrikt

I mange distriktskommuner er elbilandelen i dag på under 10 prosent, mens i byer som Oslo og Bergen er om lag hver tredje personbil en elbil.

- Vi ser en klar sammenheng her, siden folk i distriktene i større grad eier diesel- og bensinbiler. Disse tallene peker på et enormt potensial for at også folk i Distrikts-Norge kan skaffe seg elbil, sier Handagard.

Elbil koster en fjerdedel i drift

Elbilsalget øker nå også i distriktene, og så langt i år er 87 prosent av alle nye biler i distriktene en elbil. Kostnadene ved å bruke elbil er betydelig lavere enn for en diesel- eller bensinbil, også med dagens strømpriser.

- Strømstøtten bidrar til å holde kostnadene nede. I tillegg er strømmen ofte betydelig rimeligere i en del distriktsområder enn på Østlandet. Vårer beregninger viser at å lade elbilen hjemme tilsvarer om lag en fjerdedel av utgiftene til en diesel, sier Handagard.

Elbilister lader hjemme

Blant dagens elbilister, er det hele 90 prosent som har tilgang på egen parkeringsplass med lading i dag ifølge undersøkelsen.

- Tilgang til hjemmelading gir deg lave drivstoffkostnader og er derfor et godt argument for å skaffe seg elbil, sier Handagard.

Beregningene av brukskostnader for elbiler

Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, vil lading av en elbil med kjørelengde på 12 000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer koste rundt 3.800 kroner med dagens strømstøtte, inkludert moms og nettleie. En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil vil koste 15 600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner (kilde: NAF).

Bakgrunn:

Norstat for NAF, landsrepresentativ undersøkelse utført i april-mai 2023. Totalt antall spurte er 1000, hvorav 905 oppgir at de har tilgang til parkeringsplass hjemme. Disse er spurt om mulighetene for å lade hjemme:

"Hva er mulighetene for å lade elbil på den parkeringsplassen?"

 

TOTAL

Ja, dieselbil

Ja, bensinbil

Ja, elbil

Ja, hybrid

BASE

905

349

254

239

88

Jeg har lademuligheter der i dag

46%

33%

28%

93%

47%

Jeg har ikke lademuligheter der i dag, men det er mulig å installere lader der

37%

49%

53%

6%

34%

Jeg har ikke lademuligheter der i dag, og det er heller ikke mulig å installere lader der

13%

15%

15%

2%

17%

Vet ikke

4%

4%

4%

 

3%

TOTAL

100%

100%

100%

100%

100%

Inndelingen på sentralitet er gjort etter SSBs sentralitetsindeks, som viser nærhet til arbeidsplasser og servicetilbud for alle landets kommuner. Sentralitet 1 +2 tilsvarer Oslo med utvalgte omlandskommuner, og de største byene. Sentralitet 3+4 er mindre byer og tettsteder, mens sentralitet 5 +6 utgjør distriktskommunene.

   

Sentralitet 3-delt

 

TOTAL

1+2

3+4

5+6

BASE

905

430

366

108

Jeg har lademuligheter der i dag

46%

52%

42%

33%

Jeg har ikke lademuligheter der i dag, men det er mulig å installere lader der

37%

34%

38%

49%

Jeg har ikke lademuligheter der i dag, og det er heller ikke mulig å installere lader der

13%

11%

15%

13%

Vet ikke

4%

3%

5%

6%

TOTAL

100%

100%

100%

100%

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS