Pressemelding
En flaskehals mindre på E6 i Finnmark
Mandag åpnet nye Vuolmmašjohka bru og 2,2 kilometer ny og tryggere veg på E6 i Porsanger.
--Vuolmmašjohka bru er en viktig del av E6 som binder sammen øst og vest og nord og sør i Finnmark. Dette prosjektet er et godt eksempel på regjeringens ønske om å ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Her gjøres det litt av alt. Den delen av vegen som fungerer beholdes, deler av strekningen utbedres, og det er bygd en helt ny Vuolmmašjohka bru, som bidrar både til bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier statssekretær Stein Mathisen, som åpnet den nye brua mandag formiddag.
Gammel og ny bru
Den gamle brua fra 1952 var en av de dårligste på hele riksvegnettet, og lot seg ikke reparere. Plasseringen i bunnen av en bakke, hvor det også er en skarp sving, kunne skape farlige situasjoner og føre til at tungbiler ble stående fast.
Den nye brua over Vuolmmašjohka er 86 meter lang og har tre bruspenn. I tillegg er det bygd ny veg og oppgradert en samlet strekning på 2,2 kilometer i tilknytning til brua. Denne holder stamvegstandard og har en bredde på 8,5 meter. Krysset til en kommunal veg er flyttet og to avkjøringer er ombygd.
Stort oppdrag
Brua er prosjektert av Rambøll, mens HAK Entreprenør AS har oppdraget med å bygge brua og den nye vegstrekningen. Alta-firmaet fikk jobben i konkurranse med ni andre entreprenører fra hele landet. Byggetida har vært 20 måneder.
De totalte byggekostnadene for prosjektet er 144 millioner kroner.
Nå gjenstår arbeidet med å fjerne gammelbrua og deler av den gamle veien, og rydde opp i terrenget.
Viktige bruer
Fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen er glad for at en flaskehals på E6 er borte.
– Utbedring og utskifting av kritisk viktige bruer er en av de viktigste satsingene for Statens vegvesen i årene framover. Mange av bruene på riksvegnettet har begynt å bli gamle, samtidig som tøffere klima fører til større belastninger. I Nord-Norge veier også hensynet til sikkerhet og beredskap ekstra tungt, sier Løkken.
Den neste nye brua på E6 i nord er nye Storslett bru i Nord-Troms. Her er arbeidet i gang, og brua planlegges ferdig i 2026.
Fakta om nye Vuolmmašjohka bru:
Byggherre: Statens vegvesen
Brukonstruktør: Rambøll
Hovedentreprenør: HAK Entreprenør AS
Byggekostnad: Ca. 144 millioner kroner inkludert 2,2 km veg
Byggetid: 20 måneder
Lengde: 86 meter, tre bruspenn
Bredde bru: 9,5 m (effektiv bredde 8,5 m)
Bredde veg: 8,5 m (kjørebane 3,25 m, asfaltert kant 1 m)
Asfaltdekker: 22 300 m2
Betong: Ca. 1000 m3
Armering: 180 tonn
Masseflytting av jord: Ca. 160 000 m3