Pressemelding

Arne Basso Leder Kystpartieti Nordkapp - 30.10.2006

EN ORDFØRERS MARERITT ER Å TALE BEFOLKNINGEN I NORDKAPP MIDT I MOT.

Ordfører Ulf Syversens innlegg i FP/FD 26.10.06 der har sier et betinget ja til Skarvbergtunnelen.
Det var en uttalelse som gir meg frysninger langt inn i ryggmargen,for makan til utspill må en lete
lenge etter. Jeg har trodd at Ordføreren var «innbyggerens mann i kommunen»men der trodde jeg
fullstendig feil.


Ordføreren sitter som Nestleder i Nordkapp Bompengeselskap og ut fra dette er han «INHABIL»
og bør ikke uttale seg om slike saker.


Fatimasambandet var ferdigstilt juni 1999 prislapp 1.2 miliard kroner.Bompengeselskapet tok opp et
lån på 180.mil kroner som var deres del av finansieringen. I år 2014 skal dette beløpet være
innbetalt og bompengeinnkrevingen opphører .


Jeg ser med glede på den dagen vi slipper å betale på Nordkappsambandet (Fatima) . Dette vil styrke
Næringslivet i kommunen og som vi alle skal leve av. Satt på spissen, så er en forlenging av bompenger på Fatima
en fare for demokratiet og en direkte trussel mot bosettingen!


Regionvegsjefen har fremmet et ønske om opprusting av Skarvbergtunnelen .
Kystpartiet i Nordkapp kommer aldri til å godta forlengelse av innkrevingen på Fatima . Slik som det ser ut i
dag kan vi om 4-5 år være ferdig med innkrevingen.Dette i seg selv vil være en «Gudegave» for
besøkende og fastboende i Nordkapp kommune.
Stridens kjerne er som kjent Skarvbergtunnelen,denne ligger i Porsanger kommune. Statens
ønske er få bygget ny, men da må besøkende og fastboende i Nordkapp være med på del
finansieringen mens Porsangers befolkning og besøkende går fri. At det må bygges ny tunnel forstår
jeg, men da må Myndighetene hoste opp penger til dette. Norge vasser i penger og det innkreves
vegavgifter over en lav sko. Disse kommer ikke vegene tilgode,men går inn i statens "sorte hull".


Ny Skarvbergtunnel ble mer aktualisert etter avisinnlegg fra «Konsulenten fra Vadsø» der
enkelte medlemmer fra det partiet ordføreren i Nordkapp støtter seg til bruker denne til utformingen av politikken i
Nordkapp kommune.


Kystpartiets program går imot bompengefinansiering. Prinsippet er at veg og bilavgiftene skal brukes til samferdsel
og ikke til å løse regjeringenes manglende økonomistyring .


Hvis flertallet i Kommunestyret går inn for ytterligere forlengelse av innkrevingsperioden på
Fatimasambandet kommer Kystpartiet i Nordkapp til å legge ned mindretallsanke på saken,da
Kommunestyret går på tvers av det befolkningen ønsker. Vi kommer også til å sette fram krav om
folkeavstemming på denne sak. En sak som forøvrig går for å sette det litt på spissen på det eksistensielle
i lokalsamfunnet.


Jeg stiller meg spørsmålet kan Efta (Eøs) godta en slik løsning med at innbyggerene i Nordkapp skal
betale for en vegforbindelse (tunnel) i en annen kommune, der disse ikke blir belastet for utgifter?
Det er da ikke meningen at vi skal bli en statlig melkeku til evig tid, eller er det det?


Kystpartiet frykter at dersom denne saken går gjennom, så vil den skape presedens for fremtiden, slik at Nordkapp
da kan påregne ytterligere byrder i fremtiden.


Hadde vi en Ordfører i Nordkapp kommune som var framsynt så hadde kommunens Næringsliv
blomstret,men i dag er det det motsatte som skjer. Ingen nyskaping, ingen kreativitet.
Dette skyldes partiet han taler så godt om
der viljen til nytenking/nyskaping ikke har nådd fram. På godt norsk kalles dette for maktarroganse.
Kystpartiet i Nordkapp håper at innbyggerne i kommunen merker seg ordførerens standpunkt
i denne saken!
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS