Pressemelding
Senterungdommen -
25.04.2008
En plan for klima og miljø
Det er flere steder en frisk debatt rundt forslaget om neste Nasjonal Transportplan. Senterungdommen vil ha et stort samferdselsløft, for å få på plass et mer klimavennlig transportnett i Norge.
Det er helt klart at rammene må økes utover det som er foreslått i utkastet til ny plan. Senterungdommen vil ha en økning på minst 40 %, slik at man både kan ta igjen noe av etterslepet på vedlikehold, og sette i gang flere viktige utbyggingsprosjekter. I tillegg må staten ta i bruk andre finansieringsmodeller, som nye kontraktsformer, prosjektfinansiering og låneopptak, noe som sammenlignbare land har gjort i land tid. Men økte rammer alene er ikke nok. Skatte- og avgiftssystemet må brukes aktivt for å nå nasjonale mål om for eksempel reduksjon i klimagassutslipp og økt bruk av kollektivtrafikk.
Prognosene for trafikkvekst gir grunn til bekymring, og det blir umulig å nå klimamålene dersom biltrafikken skal øke sterkt i årene framover. Vi kan ikke bygge oss ut av bilkøer og trafikkaos i tettbygde strøk. Derfor krever Senterungdommen en økt statlig satsning på kollektivtrafikk, kombinert med større restriksjoner på biltrafikken, for å minske køproblematikken og miljøproblemene i byområder. Staten må og ta større ansvar for investeringer i skinnegående kollektivtrafikk, som trikk, t-bane og bybaner, og vi må få på plass flere Ekspressbussruter med timesavganger (og oftere i rush) mellom flere byer.
Det kanskje viktigste miljøtiltaket innen samferdsel er økte rammer til jernbane. Ved at man får mer gods på bane, er dette også positivt for trafikksikkerheten. Senterungdommen vil ha på plass følgende:
- utbygging av kapasitet i og rundt de store byene.
- utbygging av krysningsspor og terminalkapasitet for å doble godsmengden på bane innen 2015.
- en plan for elektrifisering av jernbanenettet.
- en plan for bygging av høyhastighetsbaner.
Til slutt: Ulike deler av lander krever ulike tiltak for å løse miljøutfordringene. Senterungdommen krever at Regjeringa løfter samferdselsrammene med minst 40 %, til det beste for miljøet.
Johannes Rindal
Politisk Nestleder
Senterungdommen
Det er helt klart at rammene må økes utover det som er foreslått i utkastet til ny plan. Senterungdommen vil ha en økning på minst 40 %, slik at man både kan ta igjen noe av etterslepet på vedlikehold, og sette i gang flere viktige utbyggingsprosjekter. I tillegg må staten ta i bruk andre finansieringsmodeller, som nye kontraktsformer, prosjektfinansiering og låneopptak, noe som sammenlignbare land har gjort i land tid. Men økte rammer alene er ikke nok. Skatte- og avgiftssystemet må brukes aktivt for å nå nasjonale mål om for eksempel reduksjon i klimagassutslipp og økt bruk av kollektivtrafikk.
Prognosene for trafikkvekst gir grunn til bekymring, og det blir umulig å nå klimamålene dersom biltrafikken skal øke sterkt i årene framover. Vi kan ikke bygge oss ut av bilkøer og trafikkaos i tettbygde strøk. Derfor krever Senterungdommen en økt statlig satsning på kollektivtrafikk, kombinert med større restriksjoner på biltrafikken, for å minske køproblematikken og miljøproblemene i byområder. Staten må og ta større ansvar for investeringer i skinnegående kollektivtrafikk, som trikk, t-bane og bybaner, og vi må få på plass flere Ekspressbussruter med timesavganger (og oftere i rush) mellom flere byer.
Det kanskje viktigste miljøtiltaket innen samferdsel er økte rammer til jernbane. Ved at man får mer gods på bane, er dette også positivt for trafikksikkerheten. Senterungdommen vil ha på plass følgende:
- utbygging av kapasitet i og rundt de store byene.
- utbygging av krysningsspor og terminalkapasitet for å doble godsmengden på bane innen 2015.
- en plan for elektrifisering av jernbanenettet.
- en plan for bygging av høyhastighetsbaner.
Til slutt: Ulike deler av lander krever ulike tiltak for å løse miljøutfordringene. Senterungdommen krever at Regjeringa løfter samferdselsrammene med minst 40 %, til det beste for miljøet.
Johannes Rindal
Politisk Nestleder
Senterungdommen