Pressemelding

Øst-Finnmark Regionråd - 30.09.2005

En ”samferdsel-milliard” til Øst-Finnmark

- Vi trenger mer enn en milliard kroner for å heve nivået på vegene i Øst-Finnmark. Gode muligheter for samferdsel er svært viktig. Skal vårt næringsliv utvikles og bosetningsmønster beholdes, må vi ha et løft innen vegsektoren. Gode, trygge og farbare helårsveger er kjempeviktig for folk i hele Øst-Finnmark.

Leder for Øst-Finnmark Regionråd, ordfører Harald Larssen i Lebesby kommune, kan påpeke store behov for vegutbedringer i Norges østligste fylkesdel. Vegprosjektene står i kø for å bli utbedret eller etablert.
- Får vi økt bevilgning til samferdselsformål vil det gi et løft for mange. Næringsliv med entreprenørbransjen får nye oppgaver, sysselsetningen øker, bosetning trygges, næringslivets rammevilkår bedres og ikke minst får folk som ferdes både bedre og tryggere veger. Vi har ingen problemer med å vise til behov for minst en milliard kroner bare i Øst-Finnmark, sier Larssen.

På siste møte i Øst-Finnmark regionråd gjennomgikk distriktssjef i Statens vegvesen Øst-Finnmark, Per Ivar Harila, oppgaver som er under planlegging eller i utviklings-stadiet”.

En første oversikt viser at det vil gå mer enn en milliard kroner på aktuelle og nødvendige oppgaver i Øst-Finnmark.
Prosjekter som Nordkynvegen (300 mill), Ifjordfjellet (50 mill), ny bru over Tana (110 mill), vegen mellom Syltefjord og Hamningberg (100 eller 300 mill avhengig av standard), mellomriksveg Norge – Finland i Pasvik (250 mill), Ifjord – Lebesby (15 mill), Austertana (3 mill), ny innfartsveg til Kirkenes (300 mill) samt en rekke trafikksikkerhetstiltak ble nevnt. Enda er det flere vegprosjekter som ikke har fått et anslag på kostnadssiden og dermed ikke nevnt her.

Øst-Finnmark regionråd er nå i ferd med å jobbe fram en plan for aktuelle vegprosjekter som skal presenteres sentrale myndigheter og Storting.
- Vi kan ikke slå oss til ro med den standard som er på vegene. Ei heller med den takt som har vært i bevilgningene de siste år. Vi har behov for nye tiltak og økning i vedlikehold – ikke minst om vinteren. Det må rett og slett en annen politikk til, sier Larssen som setter sin lit til den nye regjeringen og deres forståelse av å satse på infrastruktur over hele landet.
Historien viser at de nordlige landsdelene er de som taper i den nasjonale kampen om midler til samferdsel. Øst-Finnmark ligger absolutt lengst unna maktens sentrum og kommer derfor sist i rekka.
- Vi må ha gode og sterke argumenter klare når vi møter den nye regjeringa. Bondevik og hans regjering hadde feil medisin. De la opp til en bevilgning på 25 millioner kroner i året til Finnmark. Det ville bety at prosjekter som vi har nevnt ville ta nærmer 50 år å få gjennomført. Dette var hel uakseptabelt. En god dialog og klare prioriteringer må til slik at vi kan få igangsatt tiltak som vil løse noen av de behov som er i vår del av fylket, sier regionrådsleder Harald Larssen.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS