Pressemelding

Jonas Gahr Støre (Ap) - 15.10.2015

Et effektivt og rettferdig skattesystem

- Arbeiderpartiets forslag til skattereform gjør det attraktivt å investere og skape arbeidsplasser i Norge, sikrer fellesskapet inntekter og legger til rette for en sosial profil og rettferdig fordeling, sier partileder Jonas Gahr Støre.

- Formålet med en skattereform må være å få på plass et mer effektivt, omfordelende og bærekraftig skattesystem som skaper forutsigbarhet og står seg over tid. Derfor satte Stoltenberg II-regjeringen ned Scheel-utvalget, og derfor er Arbeiderpartiet opptatt av å bidra konstruktivt til en bredt forankret skattereform i Stortinget, sier Støre.

Skattenivået i Norge har lagt grunnlaget for utviklingen av gode velferdsordninger som treffer det brede lag i befolkningen. Dette vil Arbeiderpartiet videreføre.

Støre legger vekt på at Arbeiderpartiet siden Scheel-utvalget ble nedsatt har ment og tatt til orde for at partiene bør søke brede flertall for å legge til rette for endringer som:
-gjør det attraktivt å investere og skape arbeidsplasser i Norge,
-sikrer fellesskapet nødvendige inntekter,
-begrenser tilpasningsmulighetene
-legger til rette for en sosial profil og rettferdig fordeling.

Arbeiderpartiet mener at et skatteforlik bør resultere i enighet om bærende prinsipper og struktur i skattesystemet.

- Vårt utgangspunkt er at endringene skal tilrettelegge for økte investeringer og nye arbeidsplasser, økt omfordeling, mindre muligheter for skattetilpasning og mer likebehandling. Vi foreslår en skatteomlegging som vil stimulere til høyere investeringer. Dette kombineres med lettelser i bunnen av inntektsskattesystemet, sier finanspolitisk talsperson Marianne Marthinsen.

-Arbeiderpartiet legger til grunn at personer med vanlige inntekter skal komme ut med omtrent samme skattenivå som i dag etter omleggingen, understreker Marthinsen.

De siste tiårs internasjonalisering har økt muligheten til uønsket skattetilpasning, der selskaper og personer organiserer seg bort fra å betale skatt. Dette utfordrer legitimiteten til og rettferdigheten i skattesystemet. Samtidig har lavere selskapsskatt hos våre handelspartnere medført behov for å gjøre endringer også i den norske selskapsskatten for å sikre at Norge skal være et attraktivt land å investere i.



Det konkrete innholdet i Arbeiderpartiets forslag er kort presentert under, og må leses som et helhetlig grep for et bedre skattesystem.

Redusert selskapsskatt og inntektsskatt fra 27 til 23 pst.
Den dominerende begrunnelsen for å redusere selskapsskattesatsen er at det vil gjøre investeringer i norsk næringsliv mer lønnsomt. Redusert selskapsskattesats reduserer samtidig den skattemessige favoriseringen av gjeldsfinansiering fordi størrelsen på rentefradraget speiler selskapsskattesatsen.

Med en sats på 23 pst. tar ikke Norge ledelsen i et internasjonalt skattekappløp, men sikrer et nivå på selskapsskatten som er konkurransedyktig sammenlignet med landene rundt oss.

Satsforskjeller mellom inntektsskatt og selskapsskatt vil gi store tilpasningsmuligheter og gi insentiver til skattemotivert overføring av kapital mellom person og selskap. Arbeiderpartiet ønsker derfor å opprettholde en felles skattesats for alminnelig inntekt, at nettoinntekt av arbeid, kapital og virksomhet beskattes med samme sats.

Økt skatt på eierinntekter
Redusert selskapsskatt gjør bedriftene i stand til å levere bedre resultat, og det er rimelig at dette kombineres med økt skattlegging av eierinntekt som overstiger et skjermingsfradrag. En slik endring er nødvendig for å opprettholde noenlunde like marginalskattesatser på arbeidsinntekt og utbytte, for å unngå å øke insentivene til inntektsskifting.

Kombinasjonen av redusert selskapsskatt og økt eierskatt gjør beskatningen mer residensbasert. Norske investorer betaler skatt på utbytte uansett hvor i verden de investerer, og med redusert selskapsskatt blir norske investeringsprosjekter mer lønnsomme sammenlignet med andre alternativer.

Økt skjermingsrente
Aksjeinntekter som overstiger et skjermingsfradrag skattlegges som alminnelig inntekt på eierens hånd. Effekten av å øke skatten på eierinntekter vil i praksis avhenge sterkt av hvordan skjermingsfradraget fungerer. Skjermingsrenten skal gjenspeile renten etter skatt på en sikker investering. Dette er viktig for å ivareta nøytralitetsegenskapene i utbytteskatten – at utbytteskatten ikke påvirker investeringsbeslutningen. Skjermingsfradraget har dessuten en viktig rolle i å bidra til å utligne forskjellsbehandlingen mellom gjeld og egenkapital ved at avkastningen på egenkapital kan tas ut skattefritt opp til risikofri rente.

Skjermingsrenten fungerer i dag ikke etter hensikten, på grunn av det lave rentenivået. Arbeiderpartiet mener at skjermingsrenten bør settes slik at den i større grad avspeiler alternativ risikofri plassering.

Likere verdifastsettelse av formuesobjekter
Arbeiderpartiet mener det er viktig å få en likere beskatning av eiendom og andre formuesobjekter for å mobilisere norsk privat kapital i retning av mer produktive investeringer. Arbeiderpartiet foreslår at verdifastsettelsen for sekundærbolig og næringseiendom økes til 80 prosent av anslått markedsverdi, samtidig som verdifastsettelsen for aksjer reduseres til 80 prosent. Primærboligen står i en særstilling, og Arbeiderpartiet foreslår at denne beholder samme verdifastsettelse som i dag.

Finansskatt
Finansielle tjenester er unntatt merverdiavgift. Dette bidrar til at produksjon og forbruk vris mot disse tjenestene og bort fra relativt sett dyrere, avgiftsbelagte varer og tjenester. Arbeiderpartiet mener at finansnæringen bør beskattes på linje med andre næringer, men ser at det er komplisert å innføre en modell som treffer godt. Arbeiderpartiet mener at Scheel-utvalgets forslag til forenklet modell bør innføres nå. Det må jobbes videre med å forbedre en slik avgift slik at den ivaretar flere av nøytralitetsegenskapene i merverdiavgiften. Den kan da over tid fases inn med ordinær sats.

Innføring av ny trinnskatt
Arbeiderpartiet foreslår at det innføres en variant av Scheel-utvalgets forslag til trinnskatt for personer. Arbeiderpartiet legger til grunn at dette skal bidra til å øke progressiviteten i personskatten, og at personer med vanlige inntekter ikke skal betale økt skatt som følge av endringen.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS