Pressemelding
Arve Kambe, Leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget(H) -
21.05.2014
Et fremtidsrettet arbeidsliv
Regjeringens mål er et trygt og fleksibelt arbeidsmarked som sikrer lav arbeidsledighet og høy sysselsetting. Et velfungerende arbeidsmarked er avgjørende for at hver enkelt skal kunne realisere sine drømmer og ambisjoner, og at det skal lønne seg å jobbe. Regjeringen vil jobbe for et velfungerende trepartssamarbeid. Det vil sikre et godt arbeidsliv for alle. Samtidig har norsk arbeidsliv noen utfordringer. Mange arbeidstakere ønsker mer fleksibilitet som gjør det enklere å kombinere jobb og privatliv. Innen en rekke yrkesgrupper er det en høy andel som jobber ufrivillig deltid og vi vil møte bemanningsutfordringer særlig innenfor pleie- og omsorgssektoren. Regjeringen vil derfor legge til rette for en best mulig anvendelse av arbeidskraften både i privat og offentlig sektor.
Høyre og Frp har derfor sagt at vi vil myke opp arbeidsmiljøloven, blant annet når det gjelder gjennomsnittsberegning av arbeidstid, alternative turnusordninger og uttak av overtid. Fordi vi vet at mange tjenester som ytes blir bedre ved å tenke nytt. På sykehjem, fengsler, barnevernsinstitusjoner, bo – og behandlingshjem, sykehus og industrien ønsker mange ansatte å jobbe flere timer i strekk i bytt mot lange friperioder etterpå. Det kan f.eks være sykepleiere og hjelpepleiere som jobber fire dager i 13.5 time, for deretter å ha en uke fri. Uken etterpå jobber de slikt i tre dager, og deretter en ny uke fri. Det vil også gjøre det enklere for pendlere, slik at man kan jobbe mer de dagene man er borte fra familien, i bytte mot mer fritid når man er hjemme.
For de som bor på sykehjem eller mottar pleie vil man forholde seg til færre ansatte, færre vaktskifter og mange rapporterer om bedre kvalitet. Ansatte rapporter om økt trivsel, mer ro, redusert sykefravær og mer fritid for seg selv og familien. I tillegg blir det en økning i hele stillinger. Andre steder har de valgt døgnturnus. Poenget for Høyre er at lokale løsninger ofte er de beste, fordi da kjenner man brukernes behov og de ansattes ønsker. I dag går tusenvis av søknader til Oslo, og mange blir godkjent. De fleste bare for ett år om gangen. Og så er det ny runde med papirmøllen året etterpå. Dette skaper mye byråkrati, utsettelser og ustabilitet for ansatte. Regjeringen vil bidra til å fornye og forenkle Norge. Dette er et godt eksempel på dette.
LO har i det siste uttalt at de ønsker å stoppe slike turnuser, selv om både Sykepleierforbundet og Arbeidstilsynet godkjenner slike ordninger. Felles for alle er uansett at de ansatte selv ønsker det, og de lokale tillitsvalgte har støttet dem. Det virker som om LO sentralt har mindre tillit til sine medlemmer og lokalt tillitsvalgte enn sine egne saksbehandlere.
Regjeringen har sagt at det skal snart settes ned et eget arbeidstidsutvalg. Det behøver ikke å bety at man skal utsette alle nødvendige avgjørelser i påvente av et utvalg. Denne regjeringen er valgt på et program som både skal ha endring, men også gjennomføringsevne. Det bør derfor ikke komme som en overraskelse at vi følger våre partiprogram og deretter Sundvolden-erklæringen.
Alle forslag til endringer som kommer fra regjeringen skal ut på høring først. Der vil alle parter få mulighet til å uttale seg. Deretter skal saken behandles i arbeids- og sosialkomiteen i Stortinget. Som komiteleder vil jeg legge vekt på en god behandling også der og sørge for at alle parter blir hørt før innstilling lages til Stortinget.
Høyre og Frp har derfor sagt at vi vil myke opp arbeidsmiljøloven, blant annet når det gjelder gjennomsnittsberegning av arbeidstid, alternative turnusordninger og uttak av overtid. Fordi vi vet at mange tjenester som ytes blir bedre ved å tenke nytt. På sykehjem, fengsler, barnevernsinstitusjoner, bo – og behandlingshjem, sykehus og industrien ønsker mange ansatte å jobbe flere timer i strekk i bytt mot lange friperioder etterpå. Det kan f.eks være sykepleiere og hjelpepleiere som jobber fire dager i 13.5 time, for deretter å ha en uke fri. Uken etterpå jobber de slikt i tre dager, og deretter en ny uke fri. Det vil også gjøre det enklere for pendlere, slik at man kan jobbe mer de dagene man er borte fra familien, i bytte mot mer fritid når man er hjemme.
For de som bor på sykehjem eller mottar pleie vil man forholde seg til færre ansatte, færre vaktskifter og mange rapporterer om bedre kvalitet. Ansatte rapporter om økt trivsel, mer ro, redusert sykefravær og mer fritid for seg selv og familien. I tillegg blir det en økning i hele stillinger. Andre steder har de valgt døgnturnus. Poenget for Høyre er at lokale løsninger ofte er de beste, fordi da kjenner man brukernes behov og de ansattes ønsker. I dag går tusenvis av søknader til Oslo, og mange blir godkjent. De fleste bare for ett år om gangen. Og så er det ny runde med papirmøllen året etterpå. Dette skaper mye byråkrati, utsettelser og ustabilitet for ansatte. Regjeringen vil bidra til å fornye og forenkle Norge. Dette er et godt eksempel på dette.
LO har i det siste uttalt at de ønsker å stoppe slike turnuser, selv om både Sykepleierforbundet og Arbeidstilsynet godkjenner slike ordninger. Felles for alle er uansett at de ansatte selv ønsker det, og de lokale tillitsvalgte har støttet dem. Det virker som om LO sentralt har mindre tillit til sine medlemmer og lokalt tillitsvalgte enn sine egne saksbehandlere.
Regjeringen har sagt at det skal snart settes ned et eget arbeidstidsutvalg. Det behøver ikke å bety at man skal utsette alle nødvendige avgjørelser i påvente av et utvalg. Denne regjeringen er valgt på et program som både skal ha endring, men også gjennomføringsevne. Det bør derfor ikke komme som en overraskelse at vi følger våre partiprogram og deretter Sundvolden-erklæringen.
Alle forslag til endringer som kommer fra regjeringen skal ut på høring først. Der vil alle parter få mulighet til å uttale seg. Deretter skal saken behandles i arbeids- og sosialkomiteen i Stortinget. Som komiteleder vil jeg legge vekt på en god behandling også der og sørge for at alle parter blir hørt før innstilling lages til Stortinget.