Pressemelding
Lisa Maria Larsen -
23.03.2012
Et kristent fokus på påskemarkeringen
Før jul ble skolens tradisjon med kirkebesøk debattert i landets medier. Det ble stilt spørsmål ved hvorvidt gudstjeneste skulle være en del av skolens opplæring. Kristent Pedagogisk Forum kom da med en sterk oppfordring til norske skoler om å opprettholde et tilbud om skolegudstjeneste for elever og foresatte. Samme oppfordring kommer nå i forbindelse med påskemarkeringen. Rundt om i landet blir det også i år arrangert påskemarkeringer av ulike slag, mens for noen uteblir den. Mange barnehager og barneskoler har lange og gode samarbeidstradisjoner med sin lokale menighet og påskegudstjenester, påskevandringer, og besøk av kateket og prest er eksempler på dette. Slik synliggjør vi den kristne tro og tradisjon.
I henhold til opplæringsloven §1-1 plikter skolene “å gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og forståelse av den nasjonale kulturarven”.
I den generelle del av læreplanen står det at “den kristne tro og tradisjon utgjør en dyp strøm i vår historie – en arv som forener oss som folk på tvers av trosretninger. Den preger folkets livsnormer, forestillingsverden, språk og kunst. Den binder oss sammen med andre folkeslag i ukens rytme og årets høytider, men lever også i våre nasjonale særdrag: i begreper og bekjennelser, i byggeskikk og musikk, i omgangsformer og identitet”.
Påsken er kristendommens viktigste høytidsfeiring og fortellingen om Jesu liv, korsfestelse, død og oppstandelse har vært norsk barnelærdom i skolen i en årrekke.
Kristen tro og tradisjon går over 1000 år tilbake her i Norge, og den preger vårt norske samfunn på flere måter og er en betydningsfull del av det kulturelle mangfoldet.
Som pedagoger, lærere eller rektorer, spiller vi en viktig rolle i arbeidet med å ha et tydelig fokus på påskens budskap og betydning i den kristne kulturarven som preger det norske samfunnet.
Fordi det er med kunnskap og opplevelser at vi kan oppnå forståelse og forankring i våre kristne tradisjoner. Med et slikt fundament av kunnskap gir vi hverandre trygghet i norsk tradisjon og kultur. Slik blir det også lettere å imøtekomme andre kulturer.
Ønsker deg lykke til med årets påskemarkering!
I henhold til opplæringsloven §1-1 plikter skolene “å gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og forståelse av den nasjonale kulturarven”.
I den generelle del av læreplanen står det at “den kristne tro og tradisjon utgjør en dyp strøm i vår historie – en arv som forener oss som folk på tvers av trosretninger. Den preger folkets livsnormer, forestillingsverden, språk og kunst. Den binder oss sammen med andre folkeslag i ukens rytme og årets høytider, men lever også i våre nasjonale særdrag: i begreper og bekjennelser, i byggeskikk og musikk, i omgangsformer og identitet”.
Påsken er kristendommens viktigste høytidsfeiring og fortellingen om Jesu liv, korsfestelse, død og oppstandelse har vært norsk barnelærdom i skolen i en årrekke.
Kristen tro og tradisjon går over 1000 år tilbake her i Norge, og den preger vårt norske samfunn på flere måter og er en betydningsfull del av det kulturelle mangfoldet.
Som pedagoger, lærere eller rektorer, spiller vi en viktig rolle i arbeidet med å ha et tydelig fokus på påskens budskap og betydning i den kristne kulturarven som preger det norske samfunnet.
Fordi det er med kunnskap og opplevelser at vi kan oppnå forståelse og forankring i våre kristne tradisjoner. Med et slikt fundament av kunnskap gir vi hverandre trygghet i norsk tradisjon og kultur. Slik blir det også lettere å imøtekomme andre kulturer.
Ønsker deg lykke til med årets påskemarkering!