NAF frykter at statsbudsjettet for 2023 kommer med et massivt avgiftshopp på ladbare hybrider, hvor enkelte modeller kan få prisøkninger på opp mot 40 - 50 000 kroner.
Elbilmoms: Bekymret for avgiftsspiral
Fra nyttår er det varslet innføring av elbilmoms på beløp over 500 000 kroner, etter forliket om revidert budsjett i vår. Samtidig kommer sannsynligvis regjeringen til å øke avgiftene på andre biler, for å holde elbilene konkurransedyktige i pris, slik vedtaket fra revidert budsjett sier de skal. Dermed får man den avgiftsspiralen på nye biler som NAF har advart mot, når man innfører moms på elbiler for tidlig.
Avgiftskutt som monner på bensin og diesel
Det siste året har prisene på bensin og diesel økt med om lag 50 prosent. Det er ingen tegn til at prispresset på drivstoff vil gi seg, og det rammer bilistene utenfor byene hardest. Utenfor byene er det både færre som eier elbil, og folk er mer avhengig av bilen i hverdagen. I Hurdalsplattformen lover regjeringen å kutte avgifter som rammer vanlige folk, som drivstoffavgifter, men har så langt ikke levert så det monner. Derfor mener NAF det er nødvendig med støtte til bilistene i form av betydelig avgiftskutt på drivstoff eller kontantstøtte, blant andre Sverige har møtt energikrisen med.
For elbilistene, som i hovedsak lader hjemme, er fortsatt strømstøtte og utbygging og forenkling av hurtiglading viktige tiltak.
Ny bompengerekord?
For 2022 er det stilt til disposisjon over 15 milliarder kroner i bompenger. I budsjettet for neste år får vi fasit på hvor mye bilistene faktisk har betalt inn i 2022 og hvor mye som kan kreves inn neste år. NAF mener bompenger bør avskaffes, og har pekt på at systemet er både lite effektivt, med store summer tapt i finansierings- og administrasjonskostnader, og at det rammer usosialt.
Vedlikehold og investering i vei for økt trafikksikkerhet
En skikkelig satsning på vedlikehold og fornying er spesielt nødvendig, mener NAF. Når budsjettene strammes til og investeringer skyves ut i tid er det viktig at takten i vedlikehold og rassikring økes. Etterslepet på vedlikehold er nå oppe i 100 milliarder kroner, i tillegg kommer etterslep på rassikring på rundt 70 milliarder.
Medlemsorganisasjonen har gått i bresjen for en økt satsning på vedlikehold av fylkesveiene og en garanti for at det brukes nok midler til å få nedgang i etterslepet på vedlikehold og rassikring i neste års budsjett.
|