Pressemelding

NAF - 18.01.2024

EU skroter offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler

Fire av ti elbilister er ikke fornøyd med vinterrekkevidden på bilen sin. - En offisiell vintertest av elbiler er nå ute av planene i EU. Så offisielle tall for hvor langt bilene kjører om vinteren, kan vi se langt etter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I NAFs elbilmonitor som er gjennomført av Norstat i desember 2023, svarer fire av ti elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på bilen sin. At elbiler går kortere vinterstid er velkjent blant bilkjøperne, likevel er så mange skuffet over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading om vinteren. NAF/Motor

I 2023 kom gladnyheten om at det ble jobbet for å få på plass en offisiell vinterrekkeviddetest (WLTP) av elbiler. Testen skulle inngå i den nye Euro7-standarden. Men i Euro7-kravene som nå skal vedtas i EU, er det ikke inkludert en vinterrekkevidde-test av elbilene.  

- En offisiell vinter-WLTP ville gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om bilenes egenskaper. Rekkevidde er fortsatt viktig for bilkjøperne, og vi er opptatt av at forbrukerne skal få så god informasjon som mulig om elbilene, sier Sødal.   

Han forklarer at mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye elbilenes rekkevidde endres vinterstid: - I de verste kuldeperiodene vi har hatt i vinter, halveres rekkevidden på elbilene. Det er ikke alle bilkjøperne som er forberedt på det, sier Sødal.  

Skuffet over vinter-rekkevidden 

I NAFs elbilmonitor som er gjennomført av Norstat i desember 2023, svarer fire av ti elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på bilen sin. At elbiler går kortere vinterstid er velkjent blant bilkjøperne, likevel er så mange skuffet over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading om vinteren.  

- Selv om det ikke kommer en offisiell test av rekkevidde på vinteren nå, trenger forbrukerne denne informasjonen. Derfor er testene NAF gjør av vinterrekkevidde viktige, og vi ser at det er informasjon bilkjøperne etterspør. Både forbruk, lading og rekkevidde endres vinterstid, og det setter vi søkelys på i disse testene, sier Nils Sødal.  

Store forskjeller i rekkeviddetap  

Siden 2020 har NAF og Motor testet de aller fleste elbilmodellene som har kommet til Norge, både om sommeren og vinteren. Tallene viser at rekkeviddetapet om vinteren spriker mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 prosent til 36 prosent kortere rekkevidde.  

-Dette er viktig informasjon når bilkjøperne skal gjøre sine valg. Testene våre har i det store og hele også vært gjennomført i vanlige norske vintertemperaturer mellom null og minus ti grader, sier NAF-rådgiveren. 

Vinterens test blir gjennomført 31. januar og 1. februar. Da stiller rundt 25 elbiler til start for årets vinter-El Prix.  

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS