Pressemelding
NAF -
25.07.2013
EU truer med forbud mot salg av Mercedes
Mercedes-Benz fortsetter å bruke et kjølemiddel som er blitt ulovlig i EU. Frankrike har nedlagt forbud mot salget av A- og B-klassen og andre land kan følge etter.
- Bruken av et ulovlig kjølemiddel til klimaanlegget truer med å koste Mercedes-Benz et salgsforbud i EU-landene og skape diplomatiske utfordringer mellom Tyskland og resten av EU, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Uenigheten skyldes at Daimler, som produserer blant annet Mercedes-Benz, fortsetter å benytte et kjølemiddel som gir et stort bidrag til drivhuseffekten. Kjølemiddelet R134a ble forbudt å bruke i nye klimaanlegg fra 1. januar 2013.
Begrunnelsen Daimler gir for ikke å bruke det nye middelet (R1234yf ), er at de mener det kan være giftig ved utslipp eller brann.
- Dette avviser produsenten av kjølemiddelet og sier at Daimler er alene om sin bekymring og motstand. De tyske myndighetene har gitt Daimler midlertidig lov til å bruke det ellers forbudte kjølemiddelet, forteller Engebretsen.
Fransk forbud mot salg av A- og B-klassen
Daimlers angivelige brudd på EU-reglene har fått Frankrike til å forby registrering av nye Mercedes A- og B-klasse samt Mercedes SL som er produsert etter 1. juli i år. Andre land kan muligens følge etter med forbud mot å selge Mercedes-biler med klimaskadelig kjølemiddel.
- I første omgang rasler EU-systemet med sabelen overfor Tyskland fordi landet tillater bruken av R134a. Så får vi se hva utfallet blir etterhvert, sier Engebretsen
- Bruken av et ulovlig kjølemiddel til klimaanlegget truer med å koste Mercedes-Benz et salgsforbud i EU-landene og skape diplomatiske utfordringer mellom Tyskland og resten av EU, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Uenigheten skyldes at Daimler, som produserer blant annet Mercedes-Benz, fortsetter å benytte et kjølemiddel som gir et stort bidrag til drivhuseffekten. Kjølemiddelet R134a ble forbudt å bruke i nye klimaanlegg fra 1. januar 2013.
Begrunnelsen Daimler gir for ikke å bruke det nye middelet (R1234yf ), er at de mener det kan være giftig ved utslipp eller brann.
- Dette avviser produsenten av kjølemiddelet og sier at Daimler er alene om sin bekymring og motstand. De tyske myndighetene har gitt Daimler midlertidig lov til å bruke det ellers forbudte kjølemiddelet, forteller Engebretsen.
Fransk forbud mot salg av A- og B-klassen
Daimlers angivelige brudd på EU-reglene har fått Frankrike til å forby registrering av nye Mercedes A- og B-klasse samt Mercedes SL som er produsert etter 1. juli i år. Andre land kan muligens følge etter med forbud mot å selge Mercedes-biler med klimaskadelig kjølemiddel.
- I første omgang rasler EU-systemet med sabelen overfor Tyskland fordi landet tillater bruken av R134a. Så får vi se hva utfallet blir etterhvert, sier Engebretsen