Pressemelding
Få miljøregnskapet buss for båt
Få miljøregnskapet ”buss for båt”
Finnmark fylke kjører flere busser i bare tre finnmarksbyer for å oppnå en miljøgevinst. Gevinsten får vi bare hvis privatbilister lar bilen stå. Men lar vi bilen stå? Det er mer å hente ved å bruke buss i stedet for båt der man kan. For hurtigbåt forurenser faktisk mer enn fly.
La oss spørre fylkeskommunen om dette miljøregnskapet. Buss og båtruter skal evalueres nå i august. Er miljøet et argument i kollektivtrafikk og bybuss, bør det også være et argument når båtrutene skal evalueres.
Det er bra at det blir flere busser i finnmarksbyer. Synd at det bare er Kirkenes, Alta og Hammerfest som fylket mener er som ”store nok”. I en del av de grisgrendte distriktene, fikk folk null buss etter årsskiftet. Argumentet er altså at de som bor i distriktene må ofres, fordi fylket vil prioritere miljøet. Bussene skal kjøres der det er flest folk, fordi der kan bussene kan gi størst miljøgevinst. Men fylket har ikke tatt med i regnestykket det miljø-tapet som kommer ved unødvendig bruk av hurtigbåt.
Jeg blir litt imponert over at fylket setter seg miljømål gjennom å redusere privat bilbruk. I de tre byene det er snakk om, bor det ca 40 tusen folk. Mens i Oslo bor det 6-700 000 folk. Og vi i lille Finnmark skal påta oss et nasjonalt miljø-ansvar.
Miljøregnskapet ”buss i stedet for bil”, antall bilister må ta bussen for at det skal lønne seg miljømessig å kjøre buss. La oss si at en buss slipper ut 10 ganger så mye CO2 som en bil. Så da må hver buss som kjører, ha 10 passasjerer som ellers ville ha kjørt bil. Men det er ikke mange busser som kjører rundt i Kirkenes, Alta og Hammerfest med flere enn ti passasjerer.
Det kollektiv-transport-middelet som forurenser mest av buss og hurtigbåt, er ikke bussen. En forskningsrapport sitert i Dagens Næringsliv for noen år siden, konkluderte med at hurtigbåt forurenser mer enn fly.
Så i stedet for å flytte alle bussene fra distriktene og inn til tre byer, og håpe på bilister i og rundt byer skal ta buss, kan vi få en større, og sikrere miljøgevinst ved å kjøre buss i stedet for båt, der man kan. Det er for tiden bare på en strekning.
Miljøregnskapet med buss i stedet for båt er grovt regnet at hvis bussen kjører så langt at den slipper ut 1 enhet CO2, slipper båten ut 10 enheter CO2 på samme lengde (presentasjon fra Statens Vegvesen fra 2013). Det vil si, du kan kjøre 10 busser i stedet for 1 båt. Det er ikke store avstandsforskjeller sjøveien og landeveien. Så i stedet for 2 båter tur retur Hammerfest-Alta, kunne vi hatt 20 busser. Nå klarte vi oss godt før med ca 4 bussavganger mellom de to byene. Hvis vi går tilbake til det, hadde Finnmark fylke spart tre fjerdedeler av de utslippene som denne båtruta gir i dag.
Noen vil sikkert begynne diskutere tallene, om hurtigbåt ”bare” forurenser 8 eller 9 ganger så mye som buss. Eller at det er noen kilometer kortere sjøveien. Men rapporten som Transportøkonomisk institutt lagde for Vest-Finnmark
regionråd i fjor, konkluderte også med at hurtigbåt er det mest ulønnsomme alternativet både miljømessig og økonomisk.
Så det er vel egentlig ikke noen tvil om hva som er best for miljøet. Spørsmålet er bare om fylkesadministrasjonen mener at miljø-argumentet i kollektivtransporten også gjelder for Alta-Hammerfest-ruta.