Pressemelding
Bernt-Aksel Jensen (ap) Varamedlem til fylkestinget -
03.03.2010
Farlige forbindelser om FeFo
Det er fristende å bruke en kjent filmtittel som overskrift etter å ha hørt debatt om FeFo de siste dager. Både Aps Kåre Simensen og FrPs Jan H. Fredriksen tar til orde for å endre på FeFos organisasjon og virksomhetens handlinger. Begge, med utkikkspunkt fra Stortinget, tar til orde for å evaluere Finnmarkseiendomens virke fordi de mener at FeFo ikke virker etter hensikten. I et debatt i Nordnytt mandag 1. mars kom det mange utsagn og påstander. Begge har som mål å endre Finnmarksloven. FeFo må blir mer ”styrt av eierne” heretter. Avstanden til Finnmarkingene er blitt for stor, det blitt ”vi og dem” og folk i Finnmark føler ikke eierskap til FeFo. FeFo har beveget seg langt bort fra hva vanlige folk oppfatter som er rett og riktig, sies det i debatten. Dessuten klager de på at det er blitt så mye støy rundt FeFo at det i sum fører til at utviklingen stanser opp.
Simensen ønsker å ha en generalforsamlig bestående av fylkestings og sametings representanter, mens Fredriksen vil at kommunestyrene skal velge generalforsamling.
Også FeFos stilling som et privatrettslig organ er et problem, mener begge. Det er neste som man føler at begge ønsker å rykke tilbake til start.
Ingen er så veldig konkret i sine påstander. Det som nevnes er den noe ulykksalige saken fra Berlevåg hvor det ble gjennomført et tvangssalg av et hus på grunn av manglende festeavgift. Hva som egentlig skjedde der, er fortsatt ikke helt klart.
De er likevel enig at saken må til Stortinget slik at man får evaluert loven og får ”rettet opp” FeFo og få virksomheten inn på riktig spor.
Jeg synes både Simensen og Fredriksen skal roe seg kraftig ned i denne saken. Spesielt når de vet at både fylkestinget og Sametinget jobber sammen med FeFo for å utvikle virksomheten. Å fremme saken til Stortinget, med nevnte begrunnelse, vil være å oppfatte som en mistilitt til finnmarkingene. En ny organisasjon trenger tid for å etablere seg og finne rette arbeidsform. Dessuten trenger både fylkesting og Sameting å finne sin måte å være aktive medspillere på. Den oppgaven skjer nå.
At disse to er så hjertens enig i saken når utgangspunktet er så forskjellig må nesten betegnes som ”Farlige forbindelser”. Fredriksen ønsker egentlig ordningen med Statsskog tilbake, sa han på Nordnytt. Altså et system uten demokratisk innslag. Det kan jo ha sammenheng med at FrP vil ha bort både Finnmark fylkesting og Sametinget. De vil jo dessuten ha redusert antallet kommuner i Norge kraftig. Politikere er ikke til å stole på mener FrP. Hvordan deres politiske og demokratiske norgeskart ser ut, er foreløpig en godt bevart hemmelighet. Kanskje like godt, egentlig.
Simensen har jo nettopp hengt fra seg den fylkeskommunale frakken og burde vite om arbeidet som skjer i Finnmark. Derfor var det overraskende at han, med Stortingsfrakken på, inntar en slik holdning.
At Fefo vurdere sin egen virksomhet og ønsker å knytte tettere bånd til de folkevalgte organer i fylket, vet vi det er politisk vilje til. Så får det bli styrets oppgave å sørge for at virksomheten utfører sine oppgaver i tråd med de retningslinjer og strategier som er vedtatt.
Det fine med demokratiet er jo at det som er politisk vedtatt, kan endres av politikerne igjen om vi ikke er helt fornøyd. Derfor er det grunn til å ha håp om et enda bedre samspill mellom FeFo som organ og vi som bor i fylket. Et samspill basert på en aktiv dialog og samspill mellom oss og FeFo.
Simensen ønsker å ha en generalforsamlig bestående av fylkestings og sametings representanter, mens Fredriksen vil at kommunestyrene skal velge generalforsamling.
Også FeFos stilling som et privatrettslig organ er et problem, mener begge. Det er neste som man føler at begge ønsker å rykke tilbake til start.
Ingen er så veldig konkret i sine påstander. Det som nevnes er den noe ulykksalige saken fra Berlevåg hvor det ble gjennomført et tvangssalg av et hus på grunn av manglende festeavgift. Hva som egentlig skjedde der, er fortsatt ikke helt klart.
De er likevel enig at saken må til Stortinget slik at man får evaluert loven og får ”rettet opp” FeFo og få virksomheten inn på riktig spor.
Jeg synes både Simensen og Fredriksen skal roe seg kraftig ned i denne saken. Spesielt når de vet at både fylkestinget og Sametinget jobber sammen med FeFo for å utvikle virksomheten. Å fremme saken til Stortinget, med nevnte begrunnelse, vil være å oppfatte som en mistilitt til finnmarkingene. En ny organisasjon trenger tid for å etablere seg og finne rette arbeidsform. Dessuten trenger både fylkesting og Sameting å finne sin måte å være aktive medspillere på. Den oppgaven skjer nå.
At disse to er så hjertens enig i saken når utgangspunktet er så forskjellig må nesten betegnes som ”Farlige forbindelser”. Fredriksen ønsker egentlig ordningen med Statsskog tilbake, sa han på Nordnytt. Altså et system uten demokratisk innslag. Det kan jo ha sammenheng med at FrP vil ha bort både Finnmark fylkesting og Sametinget. De vil jo dessuten ha redusert antallet kommuner i Norge kraftig. Politikere er ikke til å stole på mener FrP. Hvordan deres politiske og demokratiske norgeskart ser ut, er foreløpig en godt bevart hemmelighet. Kanskje like godt, egentlig.
Simensen har jo nettopp hengt fra seg den fylkeskommunale frakken og burde vite om arbeidet som skjer i Finnmark. Derfor var det overraskende at han, med Stortingsfrakken på, inntar en slik holdning.
At Fefo vurdere sin egen virksomhet og ønsker å knytte tettere bånd til de folkevalgte organer i fylket, vet vi det er politisk vilje til. Så får det bli styrets oppgave å sørge for at virksomheten utfører sine oppgaver i tråd med de retningslinjer og strategier som er vedtatt.
Det fine med demokratiet er jo at det som er politisk vedtatt, kan endres av politikerne igjen om vi ikke er helt fornøyd. Derfor er det grunn til å ha håp om et enda bedre samspill mellom FeFo som organ og vi som bor i fylket. Et samspill basert på en aktiv dialog og samspill mellom oss og FeFo.