Pressemelding
Bernt-Aksel Jensen (Ap) Varamedlem til fylkestinget -
01.04.2009
FeFo og Finnmark fylkesting
Utrolig mye rart har vært skrevet og sagt om Finnmarkseiendommen (FeFo) den siste tid. Jeg bruket ordet rart fordi det er passe upresist og beskrivende slik jeg oppfatter debatten har vært. Dessverre har det kommet svært få – om noen innlegg – som har vært konkret knyttet årsakene for utskiftingen av to styremedlemmer valgt av fylkestinget i Finnmark. Det aller meste har vært politiske ytringer og synspunkter på styrets opptreden og vedtak fattet av styret. Av mange sett på som et indre oppgjør i Finnmark Arbeiderparti.
Debatt og kritikk må vi tåle som sitter i sentrale posisjoner. Men den må være presis og konkret. Da er det mulig å ta fatt i problemstillingen og gjøre noe med den.
Som varamedlem til fylkestinget har jeg møtt på de fleste møter i denne periode. Noe jeg gjorde på siste møte 25. og 26. mars. Under mine tre minutters tilmålte taletid, da FeFo saken ble behandlet, forsøkte jeg å sette søkelys på et par fakta. For det første at fylkestinget ikke har ”sine representanter” i FeFos styre. Det slår Finnmarksloven fast. Styret står alene ansvarlig for sine handlinger og FeFos forvaltning.
Dersom dette ikke kan aksepteres, blir hele utgangspunktet galt for den videre debatt. Jeg føler fortsatt at det er rom og behov for drøftinger slik at forståelsen om FeFos rolle øker. Som konsekvens av dette anmodet jeg fylkesordføreren om å gjennomføre en temadag i fylkestinget med FeFo som tema. Her ser jeg for meg at fylkestinget møter FeFos styre og administrasjon til konstruktiv debatt. Blant annet kan FeFos midtveisevaluering av strategisk plan danne grunnlag for en interessant debatt.
I tillegg vil en temadag gi muligheten til å holde FeFos strategidokument opp mot fylkestingets vedtatte ”Styringsdokument for FFKs og FFKs styremedlemmer i FeFo”. Gjennom en slik prosess vil det være mulig å få fram hva som er problematisk med FeFos styringsdokument. Hva som er de konkrete punkt som fører til at fylkestingsrepresentanter påstår at ”…våre styrerepresentanter går til krig mot fylkeskommunen….”.
For det andre vil en slik temadag gi fylkestinget god grunn til å drøfte forståelsen av sitt eget dokument. Når for eksempel flere kritiserer at FeFos styre har gått sammen med fylkets kraftselskap om å danne et selskap som skal gis rett til produksjon av fornybar energi, er det grunn til å spørre hva som er galt med det. Vedtaket er hjemlet i FeFos strategier pkt 12 generelt og spesielt under punktet ”Næring”.
FFK har i sitt ”Styringsdokument” pkt 2.4 sagt blant annet dette:
”Det er viktig å sikre lokal forankring av viktige selskaper som etableres på basis av ressurser i Finnmark. Det er viktig å sikre lokal forankring av hovedkontorfunksjoner i store selskaper av betydning for verdiskapingen i Finnmark. FeFo bør gjennom sitt eierskap bidra til at hovedkontormiljøer på områder av lokal strategisk betydning forblir i Finnmark. Lokalt forankret beslutnings- og styringskompetanse har videre stor betydning for leverandørindustrien, og dermed lokal verdiskaping og arbeidsplasser”.
FeFos vedtak er nettopp det som fylkeskommunen ønsker. Men ikke bare det. FeFo sikrer at verdiene fra energiproduksjonen tilfaller Finnmark. Kraftselskapene og FeFo eies jo av innbyggerne i Finnmark. Dette er ingen privatisering. Snarere tvert i mot. Dersom dette øker overskuddet til kraftlagene, havner jo deler av disse kronene på bordet til lokalpolitikerne. Kan det bli mer demokratisk og mer i tråd med alle ønsker om at vi skal ha verdiskaping som tilfaller oss selv?!
Det kan jo ikke være noen mening i å la utenlandske selskaper få trekke med seg verdiene av Finnmarks ressurser, mens vi blir tildelt lommepenger som knapt rekker til en kinobillett. Den tid må definitivt være forbi!
Debatt og kritikk må vi tåle som sitter i sentrale posisjoner. Men den må være presis og konkret. Da er det mulig å ta fatt i problemstillingen og gjøre noe med den.
Som varamedlem til fylkestinget har jeg møtt på de fleste møter i denne periode. Noe jeg gjorde på siste møte 25. og 26. mars. Under mine tre minutters tilmålte taletid, da FeFo saken ble behandlet, forsøkte jeg å sette søkelys på et par fakta. For det første at fylkestinget ikke har ”sine representanter” i FeFos styre. Det slår Finnmarksloven fast. Styret står alene ansvarlig for sine handlinger og FeFos forvaltning.
Dersom dette ikke kan aksepteres, blir hele utgangspunktet galt for den videre debatt. Jeg føler fortsatt at det er rom og behov for drøftinger slik at forståelsen om FeFos rolle øker. Som konsekvens av dette anmodet jeg fylkesordføreren om å gjennomføre en temadag i fylkestinget med FeFo som tema. Her ser jeg for meg at fylkestinget møter FeFos styre og administrasjon til konstruktiv debatt. Blant annet kan FeFos midtveisevaluering av strategisk plan danne grunnlag for en interessant debatt.
I tillegg vil en temadag gi muligheten til å holde FeFos strategidokument opp mot fylkestingets vedtatte ”Styringsdokument for FFKs og FFKs styremedlemmer i FeFo”. Gjennom en slik prosess vil det være mulig å få fram hva som er problematisk med FeFos styringsdokument. Hva som er de konkrete punkt som fører til at fylkestingsrepresentanter påstår at ”…våre styrerepresentanter går til krig mot fylkeskommunen….”.
For det andre vil en slik temadag gi fylkestinget god grunn til å drøfte forståelsen av sitt eget dokument. Når for eksempel flere kritiserer at FeFos styre har gått sammen med fylkets kraftselskap om å danne et selskap som skal gis rett til produksjon av fornybar energi, er det grunn til å spørre hva som er galt med det. Vedtaket er hjemlet i FeFos strategier pkt 12 generelt og spesielt under punktet ”Næring”.
FFK har i sitt ”Styringsdokument” pkt 2.4 sagt blant annet dette:
”Det er viktig å sikre lokal forankring av viktige selskaper som etableres på basis av ressurser i Finnmark. Det er viktig å sikre lokal forankring av hovedkontorfunksjoner i store selskaper av betydning for verdiskapingen i Finnmark. FeFo bør gjennom sitt eierskap bidra til at hovedkontormiljøer på områder av lokal strategisk betydning forblir i Finnmark. Lokalt forankret beslutnings- og styringskompetanse har videre stor betydning for leverandørindustrien, og dermed lokal verdiskaping og arbeidsplasser”.
FeFos vedtak er nettopp det som fylkeskommunen ønsker. Men ikke bare det. FeFo sikrer at verdiene fra energiproduksjonen tilfaller Finnmark. Kraftselskapene og FeFo eies jo av innbyggerne i Finnmark. Dette er ingen privatisering. Snarere tvert i mot. Dersom dette øker overskuddet til kraftlagene, havner jo deler av disse kronene på bordet til lokalpolitikerne. Kan det bli mer demokratisk og mer i tråd med alle ønsker om at vi skal ha verdiskaping som tilfaller oss selv?!
Det kan jo ikke være noen mening i å la utenlandske selskaper få trekke med seg verdiene av Finnmarks ressurser, mens vi blir tildelt lommepenger som knapt rekker til en kinobillett. Den tid må definitivt være forbi!