Behovet for veiassistanse og starthjelp for bilen har vært enormt den siste uken, ifølge forsikringsselskapet If.
– Dersom bilen ikke starter eller går tom for drivstoff eller strøm på veien, er det greit å vite at du har inkludert veihjelp hvis du har én eller annen form for kaskoforsikring på bilen. Dette gjelder alle forsikringsselskaper. Det er som regel en egenandel på noen hundrelapper, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– Det betyr at du får veihjelpsbil hjem til deg dersom du står med blåfrosne fingre og sliter med å få bilen i gang. På grunn av at stor pågang, har det dessverre vært lang ventetid for mange i det siste, sier han.
Nytt batteri er vedlikehold
Mange har opplevd starttrøbbel fordi batteriet lades ut raskt på grunn av at det er gammelt og trenger å byttes.
– Skifte til friskt og nytt startbatteri er ikke dekket over forsikring. Å ha fungerende startbatteri er en del av det alminnelige vedlikeholdet av bilen, sier Clementz.
Startkabler og hjelp av naboen er effektivt og bra, men pass på å sparke i gang bilen riktig. Uriktig bruk av startkabler kan bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp og den som hjelper.
– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier kommunikasjonssjefen i If.
Dyre styrebokser
– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker eller ikke starter i det hele tatt, sier han.
Det er mange elektroniske komponenter og kretskort i en bil i dag. Kostnaden på en reparasjon etter el-sjokk varierer fra bil til bil, men kan koste fra noen tusenlapper og oppover til 60 000 kroner eller mer.
Bilens forsikring dekker normalt ikke en skade som dette, siden den skyldes feilbruk av startkabler. Det gjelder derfor å holde tungen rett i munnen og vite hva du gjør under panseret.
Ikke full guffe på varmen!
– En batterilader – gjerne kalt vedlikeholdslader – kan være grei å ha. Ved å gjøre en vedlikeholdslading med batterilader, kan batteriet fungere lenger enn hvis det ikke blir ladet opp via lader, sier Sigmund Clementz i If.
I dag er det utrolig mye i bilen som trekker strøm fra bilbatteriet når du starter.
– Det kan være smart å redusere litt av belastningen på batteriet akkurat ved start. Setevarmer, radio, varmetråder og defrosting av frontrute er jo tilleggsfunksjoner du strengt tatt kan slå på rett etter at motoren er kommet i gang. Men gjør det før du begynner å kjøre. Å fikle med innstillingene på radioen eller klimaanlegget kan lett ta oppmerksomheten bort fra veien, sier han.
Nyttige tips om bilbatterier og vinter
- Husk at elbiler også har startbatterier.
- Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller
- Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.
- Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.
- Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.
- Ved mange kaldstarter og småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.
- Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.
- Mye småkjøring, korte turer til og fra butikken er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annet elektronikk.
- Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.
Kilde: Forsikringsselskapet If
|