Pressemelding
If Skadeforsikring -
15.10.2014
Feilfylling av drivstoff koster årlig 155 millioner
Det skjer rundt 15.000 feilfyllinger av bensin på dieselbiler i Norge, i følge beregninger gjort av If. Disse feilfyllingene koster årlig rundt 155 millioner kroner.
I hovedsak er det feilfyllinger med bensin på dieselbil som er problemet. I snitt koster det 7.000 kr å reparere skaden på bilen. Men det kan i verste fall føre til kostnader opp mot 90.000 kr hvis hele dieselsystemet må skiftes.
- Feilfyllingene skjer ofte i to-bilshusholdninger, der den ene bilen bruker vanlig bensin og den andre diesel. Distraksjon og stress i hverdagen er ofte årsaken, og vi opplever at de fleste bileierne er ganske flaue over tabben, sier Vidar Brustad, teknisk fagsjef Motor i forsikringsselskapet If.
- Feilfylling innebærer i beste fall at tanken må tømmes på et bilverksted. Men ofte kreves det rens av innsprøytingssystemet. Dette er en jobb som koster rundt 3.000 – 4.000 kroner. Vi regner derfor i snitt at disse feilfyllingene koster 7.000 kr. I tillegg kommer kostnader til bilberging og leiebil, sier
Vidar Brustad.
Feilfyllinger skjer hele året
Feilfyllingene skjer oftest om sommeren, men også resten av året, spesielt ferier og høytider er utsatt. Dette skyldes både økt bruk av bilen, mer lån og leie av kjøretøy, samt stress og varme.
I hovedsak er det feilfyllinger med bensin på dieselbil. Det motsatte er vanskeligere pga at munningen på dieselpistolen er større enn diameteren på tankåpningen på bensinbilen.
Koster mer hvis bilen starter opp eller kjøres
I følge Brustad øker kostnadene hvis dieselbilen er startet opp etter feilfyllingen av bensin. Det gir risiko for skade på dieselpumpen i bilen. Da kan gjerne kostnadene komme opp i 25.000 kr.
- Hvis bilen i tillegg har kjørt mye etter feilfyllingen, kan reparasjonskostnadene i verste fall komme opp mot 90.000 kr. Da må nemlig både pumper, og dyser skiftes ut, forklarer Brustad.
Brustad sier at det kan være stor forskjell på hvordan verkstedene håndterer feilfyllinger i forhold til reparasjon og prosedyrer ved feilfyllinger, og at kostnadene ved slike reparasjoner varierer.
Tanklokk løsningen
Vidar Brustad i If ber bilister være konsentrert når man skal tanke opp bilen med drivstoff. - Monter et smart tanklokk til 300 til 400 kroner, for eksempel Solo Diesel tanklokk. Dette gjør det umulig å tanke bensin på dieselbilen, sier han.
Gode råd ved feilfylling:
Fylt feil?
Ikke vri om nøkkelen! Få hjelp til å dytte bilen vekk fra drivstoffpumpen, og kontakt bergingsselskapet slik at bilen blir transportert til verksted for tapping og rensing av tank. Sjekk om bilberger har utstyr og
kan gjøre det på stedet.
Fylt feil, og allerede startet bilen?
Stopp snarest! Du kan merke feilfyllingen ved at bilen sviver dårlig, varsellamper lyser og motoren
fusker eller lager uvanlige lyder.
I hovedsak er det feilfyllinger med bensin på dieselbil som er problemet. I snitt koster det 7.000 kr å reparere skaden på bilen. Men det kan i verste fall føre til kostnader opp mot 90.000 kr hvis hele dieselsystemet må skiftes.
- Feilfyllingene skjer ofte i to-bilshusholdninger, der den ene bilen bruker vanlig bensin og den andre diesel. Distraksjon og stress i hverdagen er ofte årsaken, og vi opplever at de fleste bileierne er ganske flaue over tabben, sier Vidar Brustad, teknisk fagsjef Motor i forsikringsselskapet If.
- Feilfylling innebærer i beste fall at tanken må tømmes på et bilverksted. Men ofte kreves det rens av innsprøytingssystemet. Dette er en jobb som koster rundt 3.000 – 4.000 kroner. Vi regner derfor i snitt at disse feilfyllingene koster 7.000 kr. I tillegg kommer kostnader til bilberging og leiebil, sier
Vidar Brustad.
Feilfyllinger skjer hele året
Feilfyllingene skjer oftest om sommeren, men også resten av året, spesielt ferier og høytider er utsatt. Dette skyldes både økt bruk av bilen, mer lån og leie av kjøretøy, samt stress og varme.
I hovedsak er det feilfyllinger med bensin på dieselbil. Det motsatte er vanskeligere pga at munningen på dieselpistolen er større enn diameteren på tankåpningen på bensinbilen.
Koster mer hvis bilen starter opp eller kjøres
I følge Brustad øker kostnadene hvis dieselbilen er startet opp etter feilfyllingen av bensin. Det gir risiko for skade på dieselpumpen i bilen. Da kan gjerne kostnadene komme opp i 25.000 kr.
- Hvis bilen i tillegg har kjørt mye etter feilfyllingen, kan reparasjonskostnadene i verste fall komme opp mot 90.000 kr. Da må nemlig både pumper, og dyser skiftes ut, forklarer Brustad.
Brustad sier at det kan være stor forskjell på hvordan verkstedene håndterer feilfyllinger i forhold til reparasjon og prosedyrer ved feilfyllinger, og at kostnadene ved slike reparasjoner varierer.
Tanklokk løsningen
Vidar Brustad i If ber bilister være konsentrert når man skal tanke opp bilen med drivstoff. - Monter et smart tanklokk til 300 til 400 kroner, for eksempel Solo Diesel tanklokk. Dette gjør det umulig å tanke bensin på dieselbilen, sier han.
Gode råd ved feilfylling:
Fylt feil?
Ikke vri om nøkkelen! Få hjelp til å dytte bilen vekk fra drivstoffpumpen, og kontakt bergingsselskapet slik at bilen blir transportert til verksted for tapping og rensing av tank. Sjekk om bilberger har utstyr og
kan gjøre det på stedet.
Fylt feil, og allerede startet bilen?
Stopp snarest! Du kan merke feilfyllingen ved at bilen sviver dårlig, varsellamper lyser og motoren
fusker eller lager uvanlige lyder.