Pressemelding

Ulf Syversen, Ap, ordfører - 07.11.2006

FINANSIERING AV SKARVBERGTUNNELEN/FOLKEAVSTEMMING

INTERPELLASJON

Kommunestyremøtet 7. november 2006.

Fra: Kystpartiet ved Sigurd Berg Hansen

FINANSIERING AV SKARVBERGTUNNELEN/FOLKEAVSTEMMING M.V.
POLITISK BEHANDLING.

Ordfører viser til Interpellasjon fra Sigurd Berg Hansen.

Bakgrunnen
Høsten 2003 ble det fremmet en søknad til Vegdirektoratet om forlenget innkrevingsperiode på E69 Olderfjord - Nordkapp. Dette etter politisk behandling i Nordkapp kommune og Finnmark Fylkeskommune. I denne søknaden var forutsetningen at midlene skulle brukes til fullfinansiering av rassikringsprosjektet på strekningen Honningsvåg – Nordvågen.

Denne søknaden har ikke fått sin endelige behandling. Det er imidlertid ingen tvil om at opplegget i søknaden fra 2003 er i strid med de prinsippene som gjelder for innkreving av bompenger fastsatt av Stortinget. SVV antar at sannsynligheten for at søknaden skal bli godkjent er liten. Ett av hovedprinsippene er at det er de som nyter godt av investeringstiltaket som skal betale.

SVV tar nå (i brev datert 27. juni 2006) initiativ til en prinsipiell vurdering av alternativ utnyttelse av midler fra en eventuell forlenget innkrevingsperiode på E69. Denne henvendelsen er også sendt til Porsanger kommune, da initiativet berører vegstrekninger også i denne kommunen. SVV understreker at hensikten med dette initiativet er å avklare om det er politisk vilje lokalt til en slik utnyttelse av midlene fra en eventuell forlenget innkrevingsperiode. Dersom det er politisk vilje til en slik bruk av midlene, vil SVV komme tilbake med en mer detaljert sak. Det vil da bli gjort grundigere vurderinger av de aktuelle tiltakene. Det vil også bli foreslått en detaljert utnyttelse av midlene.

Det mest omfattende investeringsbehovet på E69 er utbedringer av Skarvbergtunnelen. Behovet for utbedring av denne tunnelen er stort. Den ble bygd på slutten av 60-tallet. Den mangler nødvendig sikkerhetsutstyr i henhold til dagens krav. Den er for lav i forhold til dagens krav for nybygg. Skarvbergtunnelen har en høyde i dag på 4,00. Dagens krav til høyde i tunneler på stamveger er 4,20. Den har også store mangler i dreneringsutrusting, som gjør at vegstandarden i tunnelen er svært dårlig.

En fullstendig opprusting av Skarvbergtunnelen vil kostnadsmessig ligge på nivå med å bygge en ny tunnel.

SVV avventer tilbakemelding fra Nordkapp kommune før de gjør noe mer i denne saken. Dersom Fylkeskommunen og begge kommunene stiller seg positive til forslaget, vil SVV komme tilbake med et detaljert forslag til hvordan midlene kan disponeres. I dette forslaget vil de også gjøre betraktninger om når tiltakene kan gjennomføres. En eventuell søknad om forlenget innkrevingsperiode skal første behandles i Vegdirektoratet, før den oversendes sentrale politiske myndigheter for avgjørelse.


Den videre behandling i Nordkapp kommune
Ordfører mener slett ikke at man i denne sak utelukkende kan henvise til tidligere vedtak i Nordkapp kommunestyre. Kommunestyret har som kjent ikke behandlet en forlengelse av bompengeinnkrevingen for å delfinansiere ytterligere tiltak på E69.

Det som foreligger er et vedtak i forrige periode der kommunestyret var villig til å forlenge innkrevingen med 3 år for å finansiere skredsikring på Nordvågveien, som er Finnmark fylkeskommunes ansvar.
Dette vedtaket er selvfølgelig ikke overførbart til å delfinansiere en ny Skarvbergtunnel.

Formannskapet er ved flere anledninger orientert om at kommunestyret før jul vil få saken til prinsipiell behandling. Det vil skje i kommunestyremøtet 19. desember.

Onsdag 22. november vil regionvegsjef Torbjørn Naimak og distriktsvegsjef Bjørg-Anita Joki delta på et folkemøte i Honningsvåg der befolkningen vil få orienteringer om hva prosjektet går ut på og der vil alle få anledning til å si hva de mener om denne sak.
Møtet avholdes på Turn klokken 20 00.

Folkeavstemming.
Lokale folkeavstemminger er ikke regulert i loven. (kommuneloven og valgloven). Valglovutvalget la i 2002 fram en utredning der de foreslo å lovfeste Lokale folkeavstemminger, men regjeringen fremmet aldri noe endringsforslag til valgloven om dette.

Det er ingen ting i Kommuneloven som hindrer et kommunestyre å gjennomføre en folkeavstemming.
Kommunestyret (dvs. flertallet) avgjør:
- Om det skal gjennomføres folkeavstemming
- Konsekvensene av avstemmingen (rådgivende eller bindende for kommunestyret)
- Når
- Hva det skal stemmes over
- Reglement for alt det praktiske ved valget
- Finansiering av kostnadene

Hva egner seg for folkeavstemming (i og med at dette ikke er lovregulert er dette ordførers egen mening, men dette samsvarer med valglovutvalgets forslag)
- Først og fremst må det være noe kommunen selv avgjør (for eksempel virker det litt kunstig å gjennomføre en folkeavstemming om en høringsuttalelse til et statlig organ)
- Det bør være flere alternativer å velge mellom
- Det bør ikke gjennomføres folkeavstemming der resultatet av avstemmingen får konsekvenser for en forsvinnende liten del av befolkningen (for eksempel bør ikke spørsmålet om en skole på et småsted skal bestå, avgjøres av storstedet i kommunen)
- Hvis avstemmingen skal være bindende for kommunestyret så må det være et kvalifisert flertall i kommunestyret som avgjør dette (2/3-flertall).

På bakgrunn av denne henvendelsen fra Kystpartiet, vil ordfører ikke ta initiativ til at de blir avholdt en folkeavstemming.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS