Høy pris og begrenset tilgang gjør det utfordrerne for kommersiell luftfart å øke bruken av bærekraftig flydrivstoff. Lönnblad, mener det derfor er viktig med tiltak som stimulerer etterspørsel og tilbud, for å kunne presse ned prisen og øke tilgangen på mer miljøvennlig flydrivstoff.
– I mellomtiden vil kompensasjonsordninger og støtte til klimaprosjekter med konkrete og etterprøvbare utslippskutt, være nødvendig, sier han.
Offensiv klimasatsning
Det nye tiltaket melder seg inn i rekken av flere ambisiøse klimatiltak fra Finnair, som har som målsetning å halvere utslippene sine innen 2025, samt bli klimanøytralt innen utgangen av 2045.
Selv om pandemien, og nå krigen i Ukraina, rammer luftfarten hardt, står Finnair fast ved tiltakene som er blant de mest ambisiøse i luftfartsindustrien.
Her er de viktigste tiltakene selskapet skal iverksette for å takle karbonutfordringen:
• Investere 3,5–4,0 milliarder kroner i ny flåte i perioden 2020 til 2025, noe som reduserer utslippene i Finnairs europeiske trafikk med 10 til 15 prosent.
• Investere 60 millioner euro i bærekraft i strategiperioden 2020 til 2025.
• Redusere vekten ombord på hver flyging. Dette innebærer blant annet at de har kuttet ut muligheten for spontane kjøp av varer ombord for reiser innad i EU. Reisende på disse flygningene bli nødt til å forhåndsbestille eventuelle varer.
• Å øke driftseffektiviteten for å forbedre drivstoffeffektiviteten til hver flyging.
• Inngå partnerskap med Neste for å øke bruken av bærekraftige luftfartsdrivstoff i Finnairs virksomhet.
• Utligne karbonutslippet fra flygninger med forretningsreiser.
• Invitere kunder til å ta bærekraftige valg og gi de muligheten til å aktivt velge biodrivstoff.
• Redusere engangsplast med 50 prosent innen utgangen av 2022.
• Redusere matavfallet fra serveringen ombord med 50 prosent innen utgangen av 2022.
|