Pressemelding

Finnmark fylkeskommune - 25.06.2012

Finnmarks kultur presenteres under

I tett samarbeid med Huset i Alta og Bootleg i Hammerfest har Scene Finnmark sydd sammen et kulturprogram for Open Nordic Tournament. Siden mange av Europas nasjoner er samlet til fotballdyst er det helt nødvendig og ikke minst naturlig å vise frem noe av det beste fra vårt unge og fremadstormende kulturliv! Fotball og kultur – hånd i hånd - vil garantert skape folkefest!
I Hammerfest er det uteshow i Frysa ved Arktisk Kultursenter på dagen den 10. og 12. Juli. I Alta vil det være et stort uteshow i Alta sentrum den 8. Juli. Disse show er spekket med artister i tillegg til presentasjon av lag og spillere. På Amfi Alta blir det ”fanzone” med underholdning tirsdag-fredag under mesterskapet.
For å gjøre regien og være konferansier stiller Scene Finnmark med skuespilleren Caroline Johansen.

Artister som skal presenteres for publikum fra fjernt og nært er:
Elin Kåven
Cyaneed
Anne Gudrun Michaelsen
Petter Carlsen
Ketil Linnes
Heidi Solheim
Dansegruppen Attitude fra Hammerfest
Dansegruppe fra Huset i Alta
Ulike Mufistarband fra Huset i Alta og Bootleg i Hammerfest

Program:
Alta, Sentrumsparken, søndag 8. juli kl 1900-2100
Presentasjon av lagene
Ketil Linnes m/Band
Cyaneed
Dansegruppe fra Huset
Alta, Breverudmyra fotballstadium, mandag 9. Juli
Elin Kåven
Anne Gudrun Michaelsen
Mossgrown
Jalapenos Approaching Pluto
Tidspunkt annonseres senere.

Hammerfest, Frysa ved AKS, tirsdag 10. Juli kl 1100
Presentasjon av lag
Cyaneed
Petter Carlsen
Heidi Solheim

Hammerfest, Frysa ved AKS, torsdag 12. Juli kl 1100
Presentasjon av lag
Ketil Linnes m/band
Anne Gudrun Michaelsen
Attitude Dance Crew
Band fra Sommerfebers og Bootlegs musikkworkshop

Tirsdag - fredag kl: 11:00-12:00
FANZONE på Amfi Alta
er Open Nordic Tournament sin base for folket. Her blir det blir en times åpent show med musikk, familiemoro, høydepunkter fra landskampene og god stemning. Ta med deg alle du kjenner så samles vi til Fanzone!

Presentasjon av artister:
Caroline Johansen
er oppvokst i Alta og på HUSET, har siden 2009 bodd, studert og jobbet i Oslo. Nå driver hun som skuespiller og improvisatør ("finne på i farta skuespiller") i det frie scenekunstfeltet og på Oslos kuleste teater "Det Andre Teatret". Hun er en del av Norges største improteaterkompani; Teater Liksom, hvor hun har vært med på ukentlige improviserte forestillinger de siste tre årene. Sammen med fem andre unge improvisatører dannet hun gruppen "Improsinane" i 2010 og som stakk av med gullmedaljen under Norgesmesterskapet i Teatersport 2011, denne sommeren opptrer de på Hove festivalen for tredje året på rad! Hun har også turnért Norge med teaterforestillingen “Du er død Mrs.Conway!” dette skoleåret.

Cyaneed
er også oppvokst på Huset og har fremdeles Finnmark som adresse, selv om bandmedlemmene for tiden har studier I Oslo. Cyaneed har turnert hele Norge og I mange andre land. Medlemmene er knappe 22 år I snitt, men feirer likevel snart 10-årsjubileum som band. Bandet har gitt ut tre fullengdere og skal feire 10-årsjubileum med en ny plate. De er kanskje aller best kjent som et av Norges desidert beste liveband!

Elin Kåven
Var I fjor årets samiske artist gjennom Scene Finnmarks Sapmi Music. Elin kalles den arktiske alven og er kjent bade som sanger og som danser. Elin har høstet gode kritikker for sine utgivelser og har opparbeidet seg lang erfaring med mange spektakulære sceneshow. Under Finnnmarksløpet I fjor gjennomførte hun ikke mindre enn 10 ulike show på 7 dager – flere av de I minus 20 grader! Nå skal hun få prøve seg alene på en hel fotballbane – DET blir spennende!

Anne Gudrun Michaelsen
også oppfostra på Huset i Alta. Selv om Huset ikke er ferdig med Anne Gudrun har den 17 års gamle jenta gjort seg bemerket langt utenfor Huset og Alta. Hun har et intenst ønske om å opptre og gjøre mer av musikken sin. De som får høre henne under Open Nordic Tournament vil garantert forstå hvorfor. Anne Gudrun står ofte alene å synger med kassegitaren eller sitter alene foran pianoet. Hun synger egne komponerte låter – noe av hennes låter kan høres på www.mufistar.no

Petter Carlsen
Altagutt som etter hvert har lang fartstid som artist i Norge og i utlandet. Høster superlativer overalt hvor han opptrer. Petters materiale er nært og varmt. Petter har gitt ut ”You Og Bird” og ”Clocks Don´t Count”. Petter har en helt utrolig stemme og vi er stolt over å kunne presentere ham i Hammerfest den 10. Juli.

Heidi Solheim
Kanskje var det den iskalde Målselvvinden som fikk den rødhårede jenta til å skrive seg varm på musikk. Med sjelfull, drivende og melankolsk musikk, møter man nemlig en original og reflektert vokalist som ikke overlater noe til tilfeldighetene. Mest kjent som den rå og kraftfulle frontfiguren i det bejublede bluesrockbandet Pristine, kom Heidis første soloalbum “Found” ut februar 2012 og høstet svært god kritikk fra anmelderne.

Ketil Linnes
Fra Alta og har lang fartstid som artist. Ketil er kjent fra Cinematic World og ikke minst The Norwegian Beatles. Ketil arbeider også som soloartist og ikke minst må det nevnes at Ketil har laget turneringens offesielle låt. Den skal han selvsagt fremføre bade I Alta og I Hammerfest.

Mosgrown
Robin Bang utgjør enmannsbandet Mossgrown. Tross sin unge alder har Robin opplevd mye av det som er å oppleve på musikkfronten i Norge. Med tidligere band har han vært på store festivaler og bl.a. valgt ut til å spille på By:larm. Nå spiller og synger han alene – en fantastisk gitarist og bluesartist. I år er Mosgrown valgt ut av en jurie til å være årets Mufistar – Scene Finnmark talentsatsingsprogram for unge musikere.

Approching Pluto
Har til nå vært kjent under navnet ”Jalapenos”, men sikter tydeligvis mot stjernene med nytt navn. Bandet representerer i disse dager Finnmark på landssamlingen under UKM. De er unge og har ikke all verden av erfaring enda, men hør kritikken fra Rock mot Rus på Andenes i år (fra magasinet ”Musikktrend”): ”… Så kom den ene godbiten etter den andre. ”Glem Sirkus Eliassen, det er nye konger i byen” …
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt: