Pressemelding

Vipps - 18.11.2022

Fire av ti skal på tilbudsjakt i Black Week

Hver fjerde nordmann har planlagt å slå til på gode tilbud i løpet av Black Week, men kun én av ti skal starte juleshoppingen i årets travleste handelsuke.

Dobbelt så mange som planlegger å handle i løpet av Black Week skal gjøre det på nettet enn i fysiske butikker (Foto: Vipps).

I dag gikk startskuddet for årets Black Week. Aldri har det knyttet seg større spenning til hvor travle de neste dagene blir. Trange tider for alle kan sørge for at bedrifter ikke har råd til å presse egne priser og at folk holder lommeboken lukket. Samtidig kan store varelagre generere svært gode tilbud, så det motsatte skjer. 

Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps er overrasket over at ikke flere enn én av ti vil benytte Black Week til å starte julehandelen. 

– Det kan være en god måte å både spare penger og redusere stress inn mot jul. Spesielt med en strammere økonomi hos oss alle, vil jeg råde flere til å se etter gode tilbud på varer som de vet dukker opp på julegave-handlelisten, sier  Heir.

I en ny undersøkelse YouGov har gjort for Vipps svarer fire av ti nordmenn at de skal på tilbudsjakt under Black Week.

– Like stor andel svarer at de handlet i Black Week i fjor. Hvis den andelen holder seg, og i lys av den store prisveksten innenfor alle bransjer, er sjansen stor for at det blir økt vekst i omsetning, og kanskje også i antall transaksjoner, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

I undersøkelsen svarer én av tre at de allerede har bestemt seg for ikke å handle i Black Week, mens 29 % er usikre. Av de som sier de skal handle, er det dobbelt så mange som planlegger å gjøre det på nettet enn i fysiske butikker.

– Vi vet at pandemien endret mange nordmenns handlevaner, og at netthandel bare fortsetter å øke. Kanskje er også bedre oversikt over tilbudene og mindre trengsel enn i fysiske butikker grunner til hvorfor andelen er så mye større av folk som skal på tilbudsjakt på nettet. Folk vet dessuten at tilbudene stort sett er de samme, uavhengig av om man shopper i butikken eller fra sofaen i sin egen stue, sier Heir.

Undersøkelsen viser at nordmenn er delt i sitt syn på Black Week. Mens 52 % av respondentene svarer at de liker Black Week, er det 32 % som ikke gjør det. 16 % ikke har gjort seg opp en mening.

– Vel så interessant er det at 27 % sier de skal begynne å handle julegaver i november. For 24 % starter julehandelen først i desember, mens 22 % allerede har begynt. Hvis det blir slik, vil jeg hevde at mange har bedre kontroll på egen julegaveshopping enn man kan få inntrykk av. Det blir uansett spennende å se hvordan årets fasit blir, sier Heir.

1000 respondenter deltok i YouGov-undersøkelsen som ble gjennomført mellom 9. og 14. november. 

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS