Pressemelding
Finnmark SV, Troms SV, Nordland SV -
11.12.2012
Fiskeripolitiksk seminar, SV kan ikke akseptere at trålkvoter med leveringsforpl
SV kan ikke akseptere at trålkvoter med leveringsforpliktelser ikke blir levert lokalt, men seiles ut av landsdelen.
Dette har partiet stått for helt fra starten av denne karusellen
Nordland, Troms og Finnmark SV har i helgen arrangert et fiskeripolitisk seminar i Tromsø. Der møtte nærmere 30 personer, partimedlemmer, medlemmer fra fiskeri organisasjoner, oppdrettere og forskere. SV har arrangert dette seminaret for å få kontakt og direkte innspill fra aktørene i næringen, og som videre skal lede til den nye spissede fiskeripolitikk partiet skal gå til kommende stortings valg på. Nær innsikt, kontakt og allianse med næringen er viktig. Partiets politikk på at vi skal tilrettelegge for at det skal kunne bo og leve mennesker i distriktene, og høste av naturens ressurser, ligger i bunnen av arbeidet. Vi har fått noen klare råd og innspill i helgen og dette bunner ut i et klart krav fra de tre nordligste fylkeslagene – Trålkvoter som er gitt med leveringsforpliktelse må overholdes – hvis ikke får man levere kvotene fra seg!
Der finnes virkemidler i eksisterende lovverk, for å gjøre dette, det er bare for fiskeridepartementet å benytte det.
Trålkonsesjoner var opprinnelig gitt lokalsamfunn og bedrifter, for å være et supplement av fiskeråstoff til kystflåtens landinger. Dette må det fortsatt være, og det skal sikre bosetting og sysselsetting.
SV-lagene i nord vil styrke kystflåten uten å åpne for strukturering av båter under 11 meter. Kystflåten er en god modell for bærekraftig høsting av lokale fiskeressurser. Fangstmetodene gir råstoff av beste kvalitet til videre verdiskaping i lokalsamfunnene, samtidig som driftsutgiftene holdes nede. SV ser også på hvordan rekrutteringskvoter kan gjøres lettere tilgjengelig for ungdom som vil satse.
Oppdrettsnæringen er en viktig matprodusent og sysselsetter mange mennesker i distriktene. SV ønsker næringen skal utvikle og tilpasse seg krav fra flere hold i samfunnet mht rømming, luseproblem, forurensning, samliv med kysttorskestammer og lokale gyteområder.
Det må også settes i gang planlegging av utbygging av jernbane til den nordlige del av nord Norge, som kan frakte de store mengder gods og fisk til de europeiske markeder på en rask måte.
Dette har partiet stått for helt fra starten av denne karusellen
Nordland, Troms og Finnmark SV har i helgen arrangert et fiskeripolitisk seminar i Tromsø. Der møtte nærmere 30 personer, partimedlemmer, medlemmer fra fiskeri organisasjoner, oppdrettere og forskere. SV har arrangert dette seminaret for å få kontakt og direkte innspill fra aktørene i næringen, og som videre skal lede til den nye spissede fiskeripolitikk partiet skal gå til kommende stortings valg på. Nær innsikt, kontakt og allianse med næringen er viktig. Partiets politikk på at vi skal tilrettelegge for at det skal kunne bo og leve mennesker i distriktene, og høste av naturens ressurser, ligger i bunnen av arbeidet. Vi har fått noen klare råd og innspill i helgen og dette bunner ut i et klart krav fra de tre nordligste fylkeslagene – Trålkvoter som er gitt med leveringsforpliktelse må overholdes – hvis ikke får man levere kvotene fra seg!
Der finnes virkemidler i eksisterende lovverk, for å gjøre dette, det er bare for fiskeridepartementet å benytte det.
Trålkonsesjoner var opprinnelig gitt lokalsamfunn og bedrifter, for å være et supplement av fiskeråstoff til kystflåtens landinger. Dette må det fortsatt være, og det skal sikre bosetting og sysselsetting.
SV-lagene i nord vil styrke kystflåten uten å åpne for strukturering av båter under 11 meter. Kystflåten er en god modell for bærekraftig høsting av lokale fiskeressurser. Fangstmetodene gir råstoff av beste kvalitet til videre verdiskaping i lokalsamfunnene, samtidig som driftsutgiftene holdes nede. SV ser også på hvordan rekrutteringskvoter kan gjøres lettere tilgjengelig for ungdom som vil satse.
Oppdrettsnæringen er en viktig matprodusent og sysselsetter mange mennesker i distriktene. SV ønsker næringen skal utvikle og tilpasse seg krav fra flere hold i samfunnet mht rømming, luseproblem, forurensning, samliv med kysttorskestammer og lokale gyteområder.
Det må også settes i gang planlegging av utbygging av jernbane til den nordlige del av nord Norge, som kan frakte de store mengder gods og fisk til de europeiske markeder på en rask måte.