Pressemelding

Tryg Forsikring - 20.06.2018

Flertall ønsker sykkelhjelm-påbud

Hvert år blir vel 10 syklister drept i trafikken mens 80 blir hardt skadd i sykkelulykker her i landet. Det er ikke påbudt å bruke sykkelhjelm i Norge, men et knapt flertall av befolkningen ønsker et slikt påbud. Det viser Tryg Forsikring og Trygg Trafikks ferske spørreundersøkelse om bruk av sykkelhjelm i Norge.

– I undersøkelsen svarer 56 prosent av de spurte at de ønsker et påbud for alle.

Samtidig kommer det frem at under halvparten av syklistene bruker hjelm hver gang, til tross for at det blir sykehusrapportert over 3000 sykkelulykker årlig.

Spesielt for barn vet vi at sykkelhjelm kan ha stor effekt. Slår du hodet i asfalten kan sykkelhjelmen være den beste beskyttelsen mot veldig alvorlige hodeskader, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Kun 1 av 5 sier nei til påbud

Over tusen nordmenn har deltatt i den landsomfattende spørreundersøkelsen om bruk av sykkelhjelm, hvor 65 prosent svarer at de sykler og 39 prosent av disse svarer at de alltid bruker sykkelhjelm. På spørsmål om det burde innføres påbud om bruk av sykkelhjelm, svarer kun 20 prosent et klart nei.

– Det finnes gode argumenter på begge sider i debatten om et sykkelhjelm-påbud.

Mange frykter at andelen som sykler vil synke hvis hjelm blir påbudt. På den annen side er det anslått at to av tre skader hos syklister, er hodeskader.

Flere internasjonale studier viser dessuten at bruk av sykkelhjelm reduserer risikoen for hode- og ansiktsskader. Vår klare oppfordring er derfor å bruke sykkelhjelm, helst hver eneste gang, sier Brandeggen.

Flest i Trøndelag og Nord-Norge

Av svarene går det i tillegg frem at kvinner støtter et påbud i langt større grad enn menn. 63 prosent av de spurte kvinnene svarte ja, mens andelen for menn var 49 prosent.

Aldersmessig støtter 62 prosent av de spurte i alderen 60+ et påbud, mens andelen for de mellom 18-29 år er 48 prosent.

Størst støtte for et sykkelhjelm-påbud finner en i Trøndelag og Nord-Norge der

66 prosent av de spurte svarte ja. I den nedre del av skalaen finner en Oslo og Akershus med 45 prosent ja.

Synes du det burde innføres påbud om bruk av sykkelhjelm?

Ja 56% (Kvinner ja 63% - Menn ja 49%)

Alder 18-29 (48% ja), 30-39 (58% ja), 40-49 (52% ja), 50-59 (56% ja), 60+ (62%

ja)

Region Oslo/Akershus (45% ja), Rest Østland (52% ja), Sørlandet (65% ja), Vestlandet (57% ja), Trøndelag/Nord-Norge (66% ja)

«Gir en falsk trygghet»

Det selges årlig rundt 400.000 nye sykler i Norge, og myndighetene har et uttalt mål om å øke andelen som bruker sykkel jevnlig. Da Sverige innførte sykkelhjelm-påbud for barn under 15 år i 2005, opplevde de en kraftig nedgang i antall barn og voksne som ble sendt til sykehus med hodeskader.

Samtidig viser forskning at hjelmbruk trolig påvirker atferden, og i enkelte land har syklingen blitt redusert etter et hjelm-påbud. Mange mener derfor at et påbud kan ha en negativ effekt. I undersøkelsen svarer 27 prosent at sykkelhjelm gir en falsk trygghet, mens 23 prosent mener sykkelhjelm helst er for barn.

– I forhold til vår tilsvarende undersøkelse fra vi fjor ser vi at andelen som bruker sykkelhjelm er stigende, det er positivt. Men økningen er likevel marginal, og svarene viser at altfor mange har sykkelhjelm, men velger å la den ligge hjemme fremfor å bruke den i hverdagen. Når vi vet at mange skader kunne vært redusert eller unngått ved bruk av sykkelhjelm, er vår klare oppfordring til alle syklister å bruke hjelm oftere, helst hver gang, sier Brandeggen.

Tusenvis av ulykker hvert år

I 2016 omkom 12 syklister i trafikken i Norge, mens 82 ble hardt skadd. Samme år ble det sykehusrapportert 3533 ulykker med sykkel. Det viser tall fra Nasjonalt sykkelregnskap.

En analyse fra Statens vegvesen viser at 25 av 71 syklister som omkom i trafikken mellom 2005 og 2012 kunne overlevd om de hadde brukt hjelm.

I en undersøkelse ved Oslo legevakt i 2014 hadde 20 prosent av alle pasienter med sykkelskader, fått hodeskader. 60 prosent av sykkelpasientene hadde brukt hjelm.

I Nasjonal sykkelstrategi 2014 - 2023 heter det: «Sykkeltrafikken bør minst dobles i byer og tettsteder for å kunne nå målet om 8 prosent sykkelandel».

Kommuner med størst sykkelandel i Norge:

1.           Kristiansand        10 %

2.           Trondheim          9 %

3.           Stavanger           8 %

3.           Hamar                  8 %

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 11.

- 15. april gjennomført til sammen 1032 CAWI-intervjuer med personer 18+ år.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS