Pressemelding

Oracle - 16.06.2022

Forbrukerne foretrekker morsomme selskaper, men sjefene er redde for å bruke humor

En ny undersøkelse fra Oracle viser at mens 72 prosent vil velge en merkevare som er morsommere enn konkurrentene, så er 95 prosent av bedriftsledere redde for å bruke humor i kontakt med kundene.

Forbrukere foretrekker merkevarer som kan få fart på lattermusklene – og faktisk i så stor grad at de heller vil velge et merke som bruker humor fremfor «kjedelige» konkurrenter. 

Det er konklusjonen i en ny undersøkelse fra Oracle Advertising and Customer Experience (CX)og Gretchen Rubin, femdobbel bestselgerforfatter i New York Times og podcaster. Undersøkelsen er gjennomført blant 12.000 personer i 14 land, og viser at humor og latter representerer en direkterute ned i forbrukernes lommer. Merkevarer som bruker humor til å skape en unik identitet og relasjon til sine kunder og i deres kundedialoger blir belønnet, mens mer konservative og ”corporate-kjedelige” selskaper ikke er like populære.

– Vi ser humor bli brukt i økende grad av bedrifter både i markedsføring og i direktekommunikasjonen mot eksisterende og nye kunder. Hvis det gjøres riktig har det en kjempeeffekt som fungerer som et fantastisk blikkfang i en tid der alle kjemper om forbrukernes oppmerksomhet, sier Sonia Schilling leder hos Oracle Advertising And Customer Experience.

Særlig den yngre delen av forbrukerne setter pris på humor. 91 prosent sier at de foretrekker merkevarer som er morsomme, men andelen er høyere hos generasjon Z (94 prosent) og millennials (94 prosent).

Forbrukerne vil le, men sjefene frykter humor
Undersøkelsen som er gjennomført av Oracle viser at man i det store og det hele foretrekker merkevarer som bruker humor for å skape latter hos forbrukerne. Blant annet forteller 90 prosent at de er mer tilbøyelige til å huske reklame hvis den er morsom, og at 77 prosent er mer tilbøyelige til å kjøpe noe hos en morsom og hjertevarm tilbyder. På samme måte vil 75 prosent følge en merkevare på sosiale medier hvis bedriftene legger ut morsomt innhold, og kanskje enda mer avgjørende: 69 prosent av de spurte ville åpne en epost fra en merkevare hvis emnelinjen er humorbasert.

Det høres ut som en gylden mulighet for selskaper, men det er de færreste direktører som er tilhengere av morsommere kommunikasjon. De spurte bedriftslederne i undersøkelsen forteller blant annet at de riktig nok tror på at humor har en positiv effekt på merkevareverdi og salg, men kun 20 prosent velger å bruke humor i deres merkevares annonser. På samme måte er det kun 24 prosent av bedriftsledere som bruker humor i epostkampanjer.

Og grunnen er frykten for å skape kontroverser med feilslått eller misforstått humor. 95 prosent av bedriftslederne er engstelige for å bruke humor i kundeinteraksjoner. Og frykten er velbegrunnet, for 45 prosent av folk forteller at de "har valgt bort en merkevare" fordi de følte seg krenket.  

– Grensen mellom klisjé og det som er morsomt er veldig tynn, og det er nok derfor mange bedriftsledere er tilbakeholdende. Samtidig er det endringer på gang med tanke på hva man kan ha det moro med, og det kan ramme bedriftene hvis det gjøres feil, sier Sonia Schilling i Oracle.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS