Pressemelding

Frende Forsikring - 13.06.2023

Forsikringssvindel: Flest unge legger på litt ekstra

1 av 10 mellom 18 og 29 år synes det er greit å legge på litt ekstra eller å knuse mobilen for å få ny på forsikringen. - Jeg tror ikke de er klar over konsekvensene. 

Nye tall viser at mange unge synes det er greit å legge på litt ekstra når de melder inn skade til forsikringsselskapet sitt. Foto: Unsplash.

Det sier Tore Sætrum, som leder utrederne i Frende Forsikring. Den tidligere politimannen ser daglig saker der folk prøver på å svindle til seg mer enn de har krav på.  

- At rundt 10 prosent av de yngste sier og tror dette er greit, er altfor mange, men det er dessverre ikke noe nytt for oss, sier Sætrum om undersøkelsen Norstat har utført for Frende Forsikring.  

Stopper store summer hver dag
I 2022 ble det avdekket forsikringssvindel for 344 millioner kroner i Norge, fordelt på 1170 saker. Det er snaut 950 000 kroner hver eneste dag. Tallene kommer fra Finans Norge. Det et trolig store mørketall med saker som aldri blir oppdaget eller bevist tilstrekkelig til at pengene kan holdes igjen.  

Utrederne som jobber med forsikring tenker som hovedregel at ti prosent av alle kravene som kommer inn er uriktige, altså svindel. Gjennomsnittspersonen som blir tatt er en mann mellom 20 og 50 år. Jo eldre vi blir, jo mindre svindler vi, viser statistikken.  

- Unge tenker ikke på konsekvensene
Tore Sætrum har vært mye rundt på ungdoms- og videregående skoler i Norge og snakket om forsikringssvindel.  

- Svært få aner noe om hva konsekvensene kan være hvis de svindler på forsikringen. De vet ikke at de kan bli oppsagt, anmeldt til politiet, at de kan bli straffet, at det kan komme på rullebladet, kanskje hindre dem i å få utdannelsen de drømmer om eller begrense hvor de kan reise i fremtiden, sier han.  

Bærekraft gir færre saker
Utrederen understreker at trikset med å knuse mobilen for å få ny var et større problem for noen år siden.  

- Nå er det ikke så enorm forskjell som det var før fra en iPhone-modell til den neste. Samtidig er hele forsikringsbransjen opptatt av bærekraft. En konsekvens av det er at du nå gjerne kan få en likeverdig brukt telefon av samme type som den som er blitt ødelagt i retur fra oss. Da er det mindre poeng i å knuse sin egen i utgangspunktet, sier han.  

Tror det er lettjente penger
Tore Sætrum tror det er enkelt å gå i fella ved å tenke at «det er ikke så viktig, det er småpenger for store selskaper».  

- Mange tenker nok at de skal «ta igjen» etter å ha betalt for forsikringen i mange år, men det er en farlig vei å gå. Hele bransjen har ansatte som jobber med å avdekke feil, sier han.  

- Hvor har de yngste fått tanken om at det er greit fra? 

- Det er vanskelig å si. Det kan være holdninger fra voksne eller de kan ha plukket det opp fra vennegjengen. Hvis en i gjengen har fått det til og forteller om det, kan det virke litt spennende og ikke minst være sett på som lettjente penger, sier han.  

Kan gi dyrere forsikring for alle
Oppfordringen er klar.  

- Meld inn det du har krav på, det skal du få. Men du skal ikke ha mer, da vil ikke konseptet forsikring fungere. Forsikring er basert på tillitt og de aller, aller fleste er heldigvis ærlige når de melder inn kravene sine, sier utredersjefen.  

Hvis mange nok slipper unna med å legge på ekstra kan det gå utover alle.  

- Da blir forsikringene dyrere enn de hadde trengt å være. Forsikring er et fellesskap hvor alle betaler litt for at de som er uheldige ikke betaler alt selv. Mange skader er langt dyrere enn hva du klarer å erstatte fra egen lommebok. Hvis det da er slik at noen tar mer enn de skal ha, blir noen andre nødt til å ta regningen. Det blir dessverre de ærlige kundene, sier Tore Sætrum i Frende.  

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS