Pressemelding

NHO Arktis - 07.10.2023

Forslag til statsbudsjett for 2024

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 inneholder noen positive tiltak, men det er dessverre liten grunn til å juble for næringslivet i Troms, Finnmark og Svalbard.

  • Som i alle budsjett er det både noe positiv og noe negativt å spore i neste års budsjettforslag, men vi hadde håpet på mer drahjelp til næringslivet og regionen i ei tid da vi trenger å skape flere private arbeidsplasser og sikre inntektssiden i norsk økonomi, sier regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen.

Samfunnet vårt står foran enorme omstillingsbehov. Vi skal håndtere en usikker verden, få ned klimautslipp, skape nye arbeidsplasser, få til grønn utvikling, håndtere en aldrende befolkning og få ned prisene og rentene. NHO har vært tydelig på at vi må skape flere arbeidsplasser i private bedrifter for å sikre inntekter til fellesskapet fremover, og da trenger vi en politikk som stimulerer til dette.

Samferdsel

For bedriftene i nord er bedre samferdselsløsninger helt avgjørende for videre vekst og utvikling i våre lokalsamfunn. NHO Arktis registrerer på at flere store og viktige veiprosjekter ikke er å finne i statsbudsjettet for 2024. Hvis man vil legge til rette for jobb- og verdiskaping i hele landet må man også bygge nødvendig infrastruktur, sier regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen.

Når verken E6 Olderdalen – Langslett, Nordkjosbotn – Hatteng, E45 Kløfta eller andre prosjekter på riksvegnettet i Troms og Finnmark prioriteres av regjeringa, kan ikke næringslivet i Troms og Finnmark si seg fornøyde.

  • Det er positivt at prosjekter som E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Sør-Troms/Nordre Nordland sikres fremdrift. Også prosjekter som er inne i en avsluttende fase, som E6 Kvænangsfjellet, E69 Skarvbergtunnelen i Porsanger kommune og E8 Sørbotn–Laukslett i Tromsø kommune, sikres penger slik at de kan ferdigstilles. Det er bra, sier Simonsen.

Det er likevel bekymringsfullt at ikke flere viktige veiprosjekter tas inn i neste års budsjett, noe som både forsinker tiltakene, men også fører til brems i bygg- og anleggsnæringen.

At flere nødvendige havnetiltak er med på listen over prioriterte prosjekter ser NHO Arktis på som svært positivt for næringslivet. Å styrke havneinfrastrukturen er helt vesentlig for å beholde livskraftige lokalsamfunn langs hele kysten.

Flytilbudet skal styrkes

Regjeringen foreslår å sette av totalt 1,9 milliarder kroner til statlig kjøp av regionale flyruter i 2024. Regjeringen har i Hurdalsplattformen etablert et mål om flere avganger og lavere priser på kortbanenettet.

  • Det er bra at regjeringen følger opp sine lovnader i Hurdalsplattformen med å sette av penger til reduksjon i prisene på kortbanenettet, samt at setekapasiteten skal økes. Et forutsigbart flytilbud med rimelige priser er viktig for hele næringslivet, ikke minst for reiselivet. Vi vet også at det betyr mye for bo- og blilyst, noe som er avgjørende for alle næringsdrivende i regionen. Vi kommer til å følge utviklingen innen flytilbudet i landsdelen tett opp.

 

Ingen drahjelp for å utløse mer fornybar kraftproduksjon

Det er positivt at høyprisbidrag for kraft er tatt vekk. Det betyr at næringen har forutsigbarhet og kan fortsette å investere i vannkraft. Reduksjonen i grunnrentesatsen for landbasert vindkraft fra 40 til 35 prosent er et steg i riktig retning, men dessverre langt fra nok for å sikre økt produksjon i årene fremover.

  • Vi trenger mer fornybar kraft for å sikre at næringslivet i nord også kan ta del i det grønne skiftet og være konkurransedyktige i årene fremover. Uten mer produksjon av fornybar kraft vil Nord-Norge havne i et kraftunderskudd, og det vil kunne føre til at landsdelen blir mindre attraktiv å investere i. Det vil også ramme øvrige deler av samfunnet som har behov for å omstille fra fossil til fornybar energi.

Forsvar

Regjeringen planlegger å bruke nesten 1,4 milliarder kroner til planlegging og gjennomføring av investeringer i forsvarssektorens eiendom-, bygg- og anleggsprosjekter. Dette er en liten økning fra 2023. Forsvarets tilstedeværelse og aktiviteter betyr mye for lokalt næringsliv, ikke minst for bygg- og anleggsbransjen som er svært bekymret for konsekvensene av nedgang i investeringer og økte kostnader. Det er viktig at Stortinget følger opp behovene for å styrke Forsvaret i nord i tråd med Forsvarskommisjonens anbefalinger. 

“Midlertidig” arbeidsgiveravgift ikke midlertidig
Den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften som regjeringen lovet skulle være midlertidig, videreføres.  Regjeringen foreslår at innslagspunktet for den ekstra arbeidsgiveravgiften settes noe opp neste år, til 850 000 kroner, men den vil fortsatt ramme mange bedrifter. Eierbeskatningen blir i stor grad stående.

-NHO mener at den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften burde vært fjernet i sin helhet i dette budsjettet, ikke minst fordi det ble sagt at avgiften skulle være midlertidig. Dette er ei avgift som rammer høykompetansebedrifter hardest, og det er skadelig for omstillingen av næringslivet og samfunnet, sier Simonsen.

-NHO Arktis er også bekymret for hvordan et samlet økt skatte- og avgiftsnivå bidrar til å svekke konkurransekraften for private, norske bedrifter.

  • Vi er blant annet veldig bekymret for det økte skattetrykket på havbruksnæringen, og ikke minst hvordan dette påvirker leverandørindustrien. Havbruksnæringen er en av de viktigste, lønnsomme næringene som sikrer arbeidsplasser og lys i husan langs hele kysten. Dette er ei næring vi må utvikle videre, ikke strupe, skal vi ha attraktive jobber og levende lokalsamfunn i distriktene.  
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS