– Denne avtalen er et viktig steg i forsvarssektorens klima- og miljøstrategi. Sektoren har mål om å kutte 20 prosent av CO₂-utslippene innen 2030 og redusere utslipp fra innkjøpte varer og tjenester. For å nå disse målene, står reduserte utslipp fra tjenestereiser og Forsvarets egne flyvninger sentralt. Arbeidet som er gjort for å bane vei her er viktig, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.
Norwegian har nå levert 1 million liter biodrivstoff til flyplassen i Ålesund med hjelp fra det finske energikonsernet St1 og drivstoffleverandøren AFSN. Biodrivstoffet skal dekke 15 prosent av totalforbruket på forsvarssektorens over 250 000 tjenestereiser i 2024 og senker CO₂-utslippet med over 2 000 tonn i år.
Forsvarssektoren helt i front
– Her går den norske forsvarssektoren foran. Alle involverte parter kan være stolte av å ha skapt en avtalemodell som er helt i front globalt. Vi håper både offentlig og privat næringsliv følger etter fremover, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
Forsvarsmateriell, som forvalter avtalen, bekrefter at Norge er langt fremme på feltet.
– Vi har jobbet med næringen, organisasjoner og eksperter for å forme dette anbudet på tjenestereiser. Vi er svært fornøyde med resultatet som viser at vi klarer å være i forkant. Anbudet har allerede fått internasjonal oppmerksomhet, forteller Per Arne Johnsen, fungerende direktør for Anskaffelser i Forsvarsmateriell.
Kortreist biodrivstoff øker forsyningssikkerhet
Det produseres foreløpig ikke biodrivstoff til luftfarten i Norge. For å sikre at avtalen bidrar til lokal etterspørsel, har forsvarssektoren stilt kravet om at tankingen skal skje i Norge.
– Tilgang til biodrivstoff er viktig fra et klimaperspektiv, samtidig som det bidrar til økt forsyningssikkerhet. Særlig hvis biodrivstoffet er kortreist. Derfor ønsker forsvarssektoren at det legges til rette for økt produksjon av disse drivstofftypene i Norge, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.
Norwegian har valgt å kjøpe kortreist biodrivstoff fra St1s nylig oppstartede bioraffineri i Gøteborg.
– Produksjon av biodrivstoff i Gøteborg gjør oss i stand til å forsyne kunder i Norden på en god og effektiv måte. Frivillige avtaler, slik forsvarssektoren i Norge har forpliktet seg til, bidrar til forutsigbarhet og gjør at vi kan fortsette vårt fokus på å drive frem energiomstilling, sier konsernsjef Henrikki Talvitie i St1.
Om avtalen:
- Avtalen innebærer et krav om at 15 prosent av forsvarssektorens tjenestereiser skal flys med biodrivstoff eller andre lavutslippsdrivstoff.
- Alt biodrivstoff på avtalen skal tankes i Norge.
- Forsvarssektorens forbruk regnes til omtrent 250 000 reiser i året.
- Avtalen strekker seg i fire år fra februar 2024.
- Avtalen øker forbruket av biodrivstoff i Norge med nesten 20 prosent. (Innblandingsmandatet på 0,5 prosent tilsvarer i 2023 rundt 5,4 millioner liter biodrivstoff, mens forsvarsavtalen tilsvarer 1 million liter)
Om drivstoffet:
- Følger EUs bærekraftskriterier og dokumentasjonskrav
- Produsert på St1s raffineri i Gøteborg og fraktet med skip til Ålesund
- Biodrivstoff for fly har omtrent 80 prosent lavere CO₂-utslipp gjennom livssyklusen enn vanlig flydrivstoff
Om Norwegian
Norwegian er et ledende nordisk luftfartskonsern med hovedkontor på Fornebu i Bærum. Selskapet har over 8 200 ansatte og eier to av Nordens ledende flyselskap: Norwegian Air Shuttle og Widerøes Flyveselskap.
Norwegian-konsernet er en pådriver for bærekraftige løsninger og jobber kontinuerlig for å redusere egne utslipp. Blant flere initiativer, er investering i produksjon og bruk av biodrivstoff den største satsningen. Norwegian ønsker å bidra til grønn omstilling og være det bærekraftige valget for passasjerene.
Om Forsvarsmateriell
Forsvarsmateriell skal på vegne av Forsvarsdepartementet ivareta ansvaret for å fremskaffe, forvalte og avhende materiell for Forsvaret på en ressurseffektiv og bærekraftig måte. Forsvarsmateriell skal også ivareta industrisamarbeid og internasjonalt materiellsamarbeid.
Om St1
St1 er et nordisk energikonsern med visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO₂-bevisst energi. Konsernet forsker på, og utvikler, økonomisk- og miljømessig bærekraftige energiløsninger. St1 fokuserer på salg av drivstoff, raffinering og fornybare energiløsninger som avfallsbasert biodrivstoff og vindkraft. Konsernet har 1270 St1 og Shell-stasjoner i Norge, Sverige og Finland. Selskapet har sitt hovedkontor i Finland og har mer enn 1000 ansatte. I Norge har St1 om lag 300 Shell-stasjoner, samt depot- og forsyningsnettverk over hele landet. St1 Norge jobber også aktivt med vindkraft, lading og andre alternative energikilder for transport.
Om AFSN
AFSN leverer, distribuerer, selger og markedsfører flydrivstoff til flyselskaper på 16 flyplasser i Norge. I tillegg leverer AFSN drivstoff til bulkkunder, med levering via lastebil, skip eller ved egen henting. Med både lokal forankring og global tilstedeværelse sikrer vi en pålitelig forsyning av kvalitetsdrivstoff til kunder over hele landet. AFSN har et sterkt fokus på bærekraft og bidrar aktivt til å redusere CO₂-utslippene i luftfartsindustrien. AFSN er eid av Shell Aviation og St1 i et 50/50 joint venture.
|