I tråd med sesongmønstre etter julehandelen
Prisen på mat og alkoholfrie drikkevarer steg med 1,6 prosent i januar ifølge den nyeste konsumprisindeksen (KPI) fra SSB. Dette førte til at tolvmånedersendringen økte fra 11,5 til 12 prosent.
- Det er normalt at matprisene stiger noe fra desember til januar, da tilbud på typiske julevarer fjernes fra butikkene. Siden 2018 har matprisene i gjennomsnitt steget med 1,6 prosent i årets første måned, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Virke.
Fortsatt høyt kostnadsnivå
Matprisene påvirkes av en rekke faktorer. Verdikjeden i Norge må fortsatt håndtere økte priser på strøm, frakt, gjødsel, emballasje og råvarer.
- I likhet med resten av næringslivet må dagligvarebransjen forholde seg til de økte prisene. Selv om prisveksten det siste året har vært høy, har prisoppgangen på mat og drikke ligget bak våre naboland Sverige og Danmark, som har hatt årsprisvekst på henholdsvis 18,2 og 14,5 prosent, sier Whist.
|