Pressemelding
Fortsatt prisfall på mat og drikke
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt med 1,4 prosent fra august til september 2021. Til sammenligning steg total KPI med 1 prosent.
Jarle Hammerstad, fungerende leder for Virke dagligvare.
Økningen i KPI siste tolv måneder ble dempet av prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer, som falt 3,8 prosent fra september 2020 til september 2021. Til sammenligning var 12-månedersveksten i total KPI på 4,1 prosent.
– Prisfall på mat og drikke fortsatte i september. Sterk konkurranse i dagligvaremarkedet og bortfall av særavgifter på mineralvann, sjokolade og sukkervarer har gitt prisfall på mat og drikke i 3. kvartal. Dette er viktig for husholdningene, særlig når strøm og andre varer bidrar til å øke konsumprisindeksen, sier fungerende leder for Virke dagligvare, Jarle Hammerstad.