Pressemelding

NAF - 02.10.2008

Forventer mer helhetlig avgiftspolitikk

NAF forventer at regjeringen fortsetter arbeidet med å legge om avgiftene for å stimulere økt trafikksikkerhet og bedre miljø. – Vi forventer at statsbudsjettet stimulerer til raskere utskiftning av den norske bilparken, sier Håkon Glomsaker, direktør for samfunnskontakt i NAF.



NAF var en sentral aktør ved innføring av CO2-komponenten i engangsavgiften i 2007. Nå forventer vi ytterligere grep fra regjeringen for å få en mer miljøvennlig og trafikksikker bilpark.



- CO2-komponenten må vektlegges sterkere. I tillegg bør motoreffektkomponenten rett og slett tas bort siden den ikke har noe å si for utslippet av klimagasser, sier Glomsaker.



I forrige statsbudsjett ble det signalisert en omlegging av omregistreringsavgiften til en flat og lav eierskifteavgift. Dette er i tråd med NAFs politikk og bør være på plass i statsbudsjettet for 2009.

- En bil på 1800 kilo registrert i 2007 må betale 10 345 kroner i omregistrering. Det er på høy tid at denne skatten på dårlig råd blir tatt bort, sier Glomsaker. – Et par hundrelapper burde dekke statens utgifter.



Vrakpanten er også et viktig incentiv for fornying av bilparken

- Bilenes gjennomsnittsalder ved vraking nærmer seg 20 år. Derfor bør vrakpanten for alle personbiler heves gjennom et statlig tidsavgrenset "miljøtilskudd" til vrakpanten, mener Håkon Glomsaker.



I fjor ble årsavgiften miljødifferensiert og NAF er nå spente på om det kommer en ytterligere miljødifferensiering. NAF mener at årsavgiften bør reduseres og være lik uavhengig av motor og drivstofftype. Det avgjørende må være bilens faktiske miljøutslipp og den tiden den er i bruk på vei.



Vektkomponenten i engangsavgiften er satt så lavt at trygge og sikre familibiler blir uforholdsmessig dyre. Sikkerhetsutstyr veier mye og vil gjøre bilene tyngre. - En økning av vektgrensen vil løse dette. Da vil prisen på sikre familiebiler som Toyota Avensis og Volkswagen Passat gå ned, sier Glomsaker.



NAF håper at regjeringen har gjort mange gode grep i budsjettet som kommer neste uke. Bilavgiftene må legge til rett for at Norge får en sikrere og mer miljøvennlig bilpark.



- Så får vi se 7. oktober hvor langt regjeringen har gått. Avgiftsomleggingen i 2007 viste at omlegging ikke alltid betyr reduserte inntekter til staten. Den gang økte faktisk inntektene til staten betydelig etter at man styrket CO2-komponenten i engangsavgiften, avslutter Håkon Glomsaker.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS